Victoria Media

Päätoimittaja: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi

Hätänumeroon 112 soitetaan yhä useammin

Kuva: Hätäkeskuslaitos

Hätäkeskuslaitos vastaanotti tammi-kesäkuussa 1 323 200 hätäilmoitusta, joista hätäpuheluita oli 1 307 000. Ilmoitusten määrä kasvoi kaikissa hätäkeskuksissa erityisesti touko- ja kesäkuun hellejakson aikana. Hätäilmoitusten kasvuvauhti oli reilu 3 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. 

Kiireisimpänä päivänä hätänumeroon soitettiin jopa 12 200 hätäpuhelua vuorokaudessa.  Viime vuonna keskiarvo oli 6900 puhelua vuorokaudessa.  Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuohon mukaan ilmoitusmäärän kasvun takana on monta tekijää, joista suurimpana voidaan pitää poikkeuksellisen aikaisin alkanutta kesää.

–          Normaalia helteisempi ja pitkäkestoisempi kesä on varmasti yksi syy hätäilmoitusten määrän kasvuun. Lämmin sää houkuttelee ihmiset liikkeelle ja helteet aiheuttavat vaivaa erityisesti ikäihmisille. Ensimmäisen vuosipuoliskon lukuja tarkastellessa voidaan todeta, että erityisesti touko- ja kesäkuun hätäpuhelumäärät ovat olleet edelliseen vuoteen verrattuna suuremmat, Hopearuoho toteaa.

Hätäilmoitusten määrän nousuun liittyy myös muita yhteiskunnallisia tekijöitä kuin ilmastolliset asiat. Esimerkiksi kansalaisten tietoisuus erilaisten palveluiden olemassa olosta kehittyy koko ajan. Terveystoimen osalta väestön ikääntyminen on selkeästi lisännyt ensihoitopalveluiden tarvetta.

Hätäpuheluihin vastattiin tavoiteajassa

Hopearuohon mukaan hätäkeskuspäivystäjäkohtainen tehtävämäärä oli tammi-kesäkuun aikana ennätyksellisen korkea johtuen hätäkeskuspäivystäjien saatavuusongelmasta. Siitä huolimatta vastausaikatavoitteet saavutettiin kaikissa hätäkeskuksissa.

–          Resurssihaasteista huolimatta vastausajat säilyvät hyvällä tasolla ammattitaitoisen henkilöstön ansiosta. Noin 98 prosenttiin hätäpuheluista vastattiin alle 30 sekunnissa. Kiireisimpinä aikoina hätäpuhelujen määrät aiheuttivat ruuhkapiikkejä, jolloin puhelujen vastausajat olivat normaalia pidemmät.

Yli puolet hälytystehtävistä terveystoimella

Hätäilmoituksista seuranneita hälytystehtäviä välitettiin viranomaisille noin 675 700 kpl.  Luku sisältää myös ilmoitinlaitteista seuranneet hälytykset. Kaikista hälytystehtävistä 57 prosenttia välitettiin terveystoimelle, jonka tehtävät jatkavat viime vuoden tapaa kasvuaan.

Hätäilmoituksesta seuranneiden hälytystehtävien osalta poliisin osuus oli tammi-kesäkuun aikana 34 % (kasvu 0,5 %), pelastustoimen 6 % (kasvu 11 %) ja sosiaalitoimen 2 % (kasvu 5,2 %). Rajavartiolaitokselle meripelastustehtäviin liittyviä tai hätäkeskusten välisiä tehtävien välityksiä oli kokonaisuudesta 1 %.

Virheelliset ilmoitukset lisääntyivät

Hätänumeroon soitettujen virheellisten ilmoitusten määrä kasvoi jopa yhdeksän prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Tammi-kesäkuussa hätäkeskukset vastaanottivat yhteensä noin 291 000 virheellistä ilmoitusta, jotka eivät olisi kuuluneet hätäkeskuksen hoidettavaksi.

–          Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Ihmisten pahaa tarkoittamaton epätietoisuus erilaisista palveluista ja asioista saa heidät kääntymään hätäkeskuksen puoleen. Osa virheellisistä ilmoituksista on valitettavasti myös ilkivaltaisia, joista teemme tarvittaessa tutkintapyynnön poliisille. Hätänumeroon tulisi soittaa vain kiireellisissä hätätilanteissa, kun paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia. Jokainen virheellinen yhteydenotto hätäkeskukseen voi viivästyttää oikean avuntarvitsijan palvelua, Hopearuoho huomauttaa.

VICTORIA MEDIA SOMESSA

www.victoriamedia.net

www.victoriamedia.net

Victoria Median englanninkieliset ulkomaanuutiset. Mielenkiintoisia ja valikoituja uutisia maailmalta sekä tutustumisen arvoisia tilastoja, julkaisuja ja raportteja.

“UUNINPANKKOPOIKA”

Sakari "Uuninpankkpoika" Timonen

Saku Timonen, Mietteitä peräkamarin uuninpankolta jo vuodesta 2010. ( Klikkaa kuvaa niin pääset Sakarin blogiin)

Isän pikajuna

Jussi "Isän Pikajuna" Korhonen

Isän pikajuna pysähtyy kaikkialle, missä on kerrottavaa, korjattavaa ja kehuttavaa. Jussi Korhonen on vapaa toimittaja ja oululainen isä. Hän haluaa kasvattaa lapsensa maailmaan, jossa ihmiset nähdään yksilöinä eikä numeroina. (Klikkaa kuvasta päästäksesi Jussin blogiin)

:AUTA HARRASTAJAA!!:

:AUTA HARRASTAJAA!!:

On tärkeää että Victoria media ja kaikki sen alasivut voivat tarjota päivittäin mahdollisimman monipuolisesti eri aihealueista sekä toimialueista että yleisesti uutta ja mielenkiintoista luettavaa, sosiaalisessa mediassa jaettavaa ja muutenkin tutkittavaa... Lue miten sinä voit vaikuttaa asiaan!!

PÄÄTOIMITTAJA

PÄÄTOIMITTAJA

Lue kuka ja minkälainen ihminen on koko Victoria Media systeemin takana.

VICTORIA MEDIA

VICTORIA MEDIA

Lue mikä Victoria Media on. Mitä se tekee ja miten se tekee. Tutustu Victoria Mediaan ja luulet vähemmän.

-KANAVAVAHTI-

-KANAVAVAHTI-

Kanavavahdin sivuilla julkaistaa uutisia, ohjelmatietoja, uutiskirjeitä sekä muuta tietoa televisiosta ja sekä radiosta. Kanavavahti on osa Victoria Median sivuja ja sitä ylläpitää Kerttu Vali

CAROLUS NALLE

CAROLUS NALLE

Carolus Nalle on Victoria Median virallinen maskotti. Seuraat Carolus Nallen sivuilta Victoria Median "kulissin takaista" toimintaa.

Vapaa-aika





Google+