Victoria Media

Päätoimittaja: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi

Länsimetron salaojaputket olivat tulla kalliiksi: rakennusyhtiö Destia yritti laskuttaa 30-kertaisen hinnan 2,5 kilometristä putkia – Hovioikeus ei uskonut selityksiin

Kuva: Länsimetro

Helsingin hovioikeus on tänään antanut tuomion Länsimetro Oy:n ja Destia Oy:n välisessä urakkariidassa, joka koskee metron ratalinjan rakennustöitä välillä Keilaniemi – Lauttasaari.

Käräjäoikeudessa Destia ja Länsimetro esittivät toisiaan kohtaan

rakennusurakkaan liittyviä vaatimuksia. Käräjäoikeus hyväksyi osan puolin ja toisin esitetyistä vaatimuksista ja velvoitti kuittauksen jälkeen Destian suorittamaan Länsimetrolle noin 467.000 euroa korkoineen.

Destia valitti tuomiosta hovioikeuteen. Hovioikeudessa oli keskeisesti kysymys siitä, tuliko Destia vapauttaa velvollisuudesta palauttaa Länsimetrolle ruiskubetonisalaojien muovisten salaojaputkien päiden jatkamisesta laskutetut ja maksetut noin 2 miljoonaa euroa (0 % alv). Käräjäoikeuden mukaan Destia oli jatkanut salaojaputkien päitä tarpeettomasti ja laskuttanut tästä työstä perusteettomasti.

Ruiskubetonisalaojat asennetaan metrotunneleihin louhintatöiden yhteydessä.

Ne myötäilevät tunnelin kaarta kallion ja ruiskubetonikerroksen välissä. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella ruiskubetonisalaojien tehtävänä on johtaa kalliosta vuotava vesi tunnelin pohjalle asennettuun

kapillaarikerrokseen, josta vesi kulkeutuu runkosalaojiin. Riidatonta asiassa oli, että Destian rakennusurakkaan oli kuulunut ruiskubetonisalaojarakenteeseen kuuluvien muovisten salaojaputkien päiden kunnostus. Riitaa oli sen sijaan muun ohessa siitä, oliko Destia tarpeettomasti jatkanut putkia liian pitkälle kapillaarikerrokseen. Toissijaisesti oli kysymys kyseessä olevan työn oikeasta hinnasta. 

Hovioikeus katsoi toisin kuin käräjäoikeus, että asiaa tuli arvioida sopimusoikeudellisten sääntöjen eikä perusteetonta etua koskevien oikeusohjeiden nojalla. Lisäksi hovioikeus katsoi, että jälkikäteen arvioiden ruiskubetonisalaojien toimivuuden kannalta olisi ollut riittävää, että salaojaputki olisi yltänyt muun ruiskubetonisalaojarakenteen tavoin kapillaarikerrokseen ruiskubetonin alareunan kohdalle. Asiassa oli kuitenkin hovioikeuden mukaan ratkaisevaa se, miten Destian oli tullut suoritusvelvollisuutensa sisältö urakan aikana ymmärtää.

Hovioikeus hylkäsi näyttämättömänä Länsimetron väitteet siitä, että Destia olisi tarkoitushakuisesti tulkinnut rakennusurakan sopimusehtoja virheellisesti ja myös väitteet siitä, että Destia olisi turhaan katkaissut ja jatkanut ehjiä salaojaputkia. Hovioikeus katsoi, että salaojaputkia koskevat suunnitelmat ja Länsimetron urakan alkuvaiheessa antama ohjeistus olivat olleet siinä määrin epäselviä, että Destia oli voinut perustellusti käsittää tekevänsä salaojaputkien jatkamisen osalta sopimuksenmukaista työtä. Hovioikeus lisäksi katsoi, että Länsimetro oli toiminut urakan aikana huolimattomasti sekä kyseisen työn valvonnan suhteen että hyväksyessään sitä koskevat laskut määräluetteloineen lisäselvitystä pyytämättä. Näissä olosuhteissa Länsimetrolla ei ollut perusteita vaatia jälkikäteen maksuja palautettavaksi työn tarpeettomuuden vuoksi.

Työn hinnan osalta hovioikeus sen sijaan katsoi, ettei Destian käyttämää 940,57 euron yksikköhintaa metriltä ollut laskettu kyseistä työtä varten ja että se oli huomattavan korkea työn todellisiin kustannuksiin nähden. Länsimetro oli urakan aikana ja sen loppuselvittelyn yhteydessä riitauttanut Destian käyttämän yksikköhinnan, joten sillä oli oikeus vaatia oikaisua käytettyyn yksikköhintaan. Hovioikeus katsoi, ettei työn yksikköhinta voinut ylittää Länsimetron hyväksymää enintään 21,40 euroa kunkin salaojaputken jatkoksen osalta. Destia oli näin ollen voinut laskuttaa kyseessä olevasta työstä 67.581,20 euroa (0 % alv). 

Hovioikeus edellä mainituilla perusteilla alensi Destian Länsimetrolle maksettavaksi tuomittua määrää.

VICTORIA MEDIA SOMESSA

www.victoriamedia.net

www.victoriamedia.net

Victoria Median englanninkieliset ulkomaanuutiset. Mielenkiintoisia ja valikoituja uutisia maailmalta sekä tutustumisen arvoisia tilastoja, julkaisuja ja raportteja.

“UUNINPANKKOPOIKA”

Sakari "Uuninpankkpoika" Timonen

Saku Timonen, Mietteitä peräkamarin uuninpankolta jo vuodesta 2010. ( Klikkaa kuvaa niin pääset Sakarin blogiin)

Isän pikajuna

Jussi "Isän Pikajuna" Korhonen

Isän pikajuna pysähtyy kaikkialle, missä on kerrottavaa, korjattavaa ja kehuttavaa. Jussi Korhonen on vapaa toimittaja ja oululainen isä. Hän haluaa kasvattaa lapsensa maailmaan, jossa ihmiset nähdään yksilöinä eikä numeroina. (Klikkaa kuvasta päästäksesi Jussin blogiin)

:AUTA HARRASTAJAA!!:

:AUTA HARRASTAJAA!!:

On tärkeää että Victoria media ja kaikki sen alasivut voivat tarjota päivittäin mahdollisimman monipuolisesti eri aihealueista sekä toimialueista että yleisesti uutta ja mielenkiintoista luettavaa, sosiaalisessa mediassa jaettavaa ja muutenkin tutkittavaa... Lue miten sinä voit vaikuttaa asiaan!!

PÄÄTOIMITTAJA

PÄÄTOIMITTAJA

Lue kuka ja minkälainen ihminen on koko Victoria Media systeemin takana.

VICTORIA MEDIA

VICTORIA MEDIA

Lue mikä Victoria Media on. Mitä se tekee ja miten se tekee. Tutustu Victoria Mediaan ja luulet vähemmän.

-KANAVAVAHTI-

-KANAVAVAHTI-

Kanavavahdin sivuilla julkaistaa uutisia, ohjelmatietoja, uutiskirjeitä sekä muuta tietoa televisiosta ja sekä radiosta. Kanavavahti on osa Victoria Median sivuja ja sitä ylläpitää Kerttu Vali

CAROLUS NALLE

CAROLUS NALLE

Carolus Nalle on Victoria Median virallinen maskotti. Seuraat Carolus Nallen sivuilta Victoria Median "kulissin takaista" toimintaa.

Vapaa-aika





Google+