Victoria Media

Päätoimittaja: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi

:KANNANOTTO: Naisjärjestöjen Keskusliitto: Työelämän seksuaalinen häirintä on lopetettava

Naisjärjestöjen Keskusliiton puheenjohtaja Eva Biaudet Kuva: Pertti Nisonen / Helsingin kaupunki

Työpaikoilla on ryhdyttävä välittömästi tehokkaisiin toimiin, jotta työelämässä esiintyvä seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä saadaan loppumaan, vaatii Naisjärjestöjen Keskusliitto. Tämä tarkoittaa muun muassa ääneen lausuttua häirinnän nollatoleranssia, selkeitä ja tiedossa olevia toimintaohjeita häirintätilanteiden varalle sekä tasa-arvo-osaamisen vaatimista johto- ja päällikkötasolla toimivilta.

Naisjärjestöjen Keskusliitto muistuttaa, että työnantajia koskee lakisääteinen vastuu seksuaalisen häirinnän kitkemiseksi. Lain mukaan työnantajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin häirinnän poistamiseksi välittömästi saatuaan tiedon häirinnästä. Lisäksi työnantajan on ennaltaehkäistävä sukupuoleen tai sukupuolen ilmaisuun perustuvaa häirintää tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti.

”On täysin sietämätöntä, että häirintäkulttuuri saa edelleen rehottaa yhteiskunnassamme. Työelämä ei ole tässä poikkeus. Esimerkiksi palvelualoilla työskentelevistä naisista lähes puolet ja akateemisilla aloilla viidesosa raportoi kokeneensa seksuaalista häirintää työpaikallaan”, toteaa Naisjärjestöjen Keskusliiton puheenjohtaja Eva Biaudet. ”Merkittävä osa häirinnän uhreista ei ilmoita asiasta eteenpäin, koska pelkää hankaluuksia tai sitä, ettei heitä oteta vakavasti. Tilanne on vakava, sillä häirintä heikentää työntekijän hyvinvointia. Vaadimme konkreettisia tekoja häirinnän kitkemiseksi”, Biaudet jatkaa.

Seksuaalinen häirintä on Suomessa yleisempää kuin EU:ssa keskimäärin. Naiset kohtaavat seksuaalista häirintää enemmän kuin miehet: viimeisimmän Tasa-arvobarometrin mukaan naisista 38 ja miehistä 17 prosenttia oli kokenut häirintää edeltävän kahden vuoden aikana. Häirintää esiintyy kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla, ja myös sen kitkemiseksi tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä kaikilla sektoreilla.

Kutsumme kaikki organisaatiot mukaan tekemään konkreettisia häirinnän vastaisia tekoja osana Tasa-arvoteoilla vaikuttavuutta -hanketta. Häirinnän kitkemiseen liittyviä tasa-arvotekoja on tehty tähän mennessä esimerkiksi urheilumaailmassa ja pelialalla.

Seksuaalinen häirintä on määritelty ja kielletty tasa-arvolaissa. Sillä tarkoitetaan sanallista, sanatonta tai fyysistä, luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä, jolla loukataan tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti henkilön henkistä tai fyysistä koskemattomuutta. Tämä tehdään erityisesti luomalla uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri. Seksuaalisella ahdistelulla puolestaan viitataan rikoslain mukaan tuomittavaan tekoon.

VICTORIA MEDIA SOMESSA

www.victoriamedia.net

Victoria Median englanninkieliset ulkomaanuutiset. Mielenkiintoisia ja valikoituja uutisia maailmalta sekä tutustumisen arvoisia tilastoja, julkaisuja ja raportteja.

“UUNINPANKKOPOIKA”

Sakari "Uuninpankkpoika" Timonen

Saku Timonen, Mietteitä peräkamarin uuninpankolta jo vuodesta 2010. ( Klikkaa kuvaa niin pääset Sakarin blogiin)

Isän pikajuna

Jussi "Isän Pikajuna" Korhonen

Isän pikajuna pysähtyy kaikkialle, missä on kerrottavaa, korjattavaa ja kehuttavaa. Jussi Korhonen on vapaa toimittaja ja oululainen isä. Hän haluaa kasvattaa lapsensa maailmaan, jossa ihmiset nähdään yksilöinä eikä numeroina. (Klikkaa kuvasta päästäksesi Jussin blogiin)

:AUTA HARRASTAJAA!!:

On tärkeää että Victoria media ja kaikki sen alasivut voivat tarjota päivittäin mahdollisimman monipuolisesti eri aihealueista sekä toimialueista että yleisesti uutta ja mielenkiintoista luettavaa, sosiaalisessa mediassa jaettavaa ja muutenkin tutkittavaa... Lue miten sinä voit vaikuttaa asiaan!!

PÄÄTOIMITTAJA

Lue kuka ja minkälainen ihminen on koko Victoria Media systeemin takana.

VICTORIA MEDIA

Lue mikä Victoria Media on. Mitä se tekee ja miten se tekee. Tutustu Victoria Mediaan ja luulet vähemmän.

-KANAVAVAHTI-

Kanavavahdin sivuilla julkaistaa uutisia, ohjelmatietoja, uutiskirjeitä sekä muuta tietoa televisiosta ja sekä radiosta. Kanavavahti on osa Victoria Median sivuja ja sitä ylläpitää Kerttu Vali

CAROLUS NALLE

Carolus Nalle on Victoria Median virallinen maskotti. Seuraat Carolus Nallen sivuilta Victoria Median "kulissin takaista" toimintaa.

Vapaa-aika