Victoria Media

Päätoimittaja: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi

Finnwatch varoittaa hiilipäästöistä tuotteiden takana – yritykset laiminlyöneet ilmastovastuunsa riskimaissa

Finnwatchin tänään julkaistun kyselytutkimuksen mukaan yritykset ovat epätietoisia markkinoimiensa kulutustuotteiden taustalle kätkeytyvistä hiilipäästöistä riskimaissa, ja ne laiminlyövät vastuunsa päästöjen minimoimiseksi alihankintaketjuissaan.

Suurin osa Finnwatchin kyselyyn vastanneista yrityksistä ei tiedä millä energialähteellä niiden riskimaissa kuten Kiinassa ja Intiassa tuotetut tuotteet on valmistettu. Ne jotka tietävät tai selvittivät asiaa, vahvistivat ison osan tuotannosta tapahtuvan fossiilisella energialla kuten kivihiilellä. Yksikään yritys ei ole sisällyttänyt hiilijalanjälkeen liittyviä vaatimuksia riskimaissa sijaitsevien tavarantoimittajien kanssa solmittaviin ostosopimuksiin. 

– Samalla kun Suomen alueellisia kasvihuonekaasupäästöjä yritetään leikata, yritykset tuovat Suomeen valtavia määriä kivihiilellä ja muilla fossiilisilla polttoaineilla tuotettuja tuotteita. Vain muutamalla kyselyyn vastanneella yrityksellä oli konkreettisia tavoitteita riskimaissa sijaitsevien hiilipäästöjen seuraamiseen ja vähentämiseen, sanoo Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finér.

Pelkästään Kiinasta ja Intiasta tuodaan Suomeen suoraan vuosittain erilaisia tuotteita lähes viidellä miljardilla eurolla. Suuri osa globaaleista kasvihuonekaasupäästöistä syntyy fossiilista energiaa hyödyntävissä Aasian suurissa tuotantomaissa, joissa kivihiilen käyttö jatkaa edelleen kasvuaan. 

– Tuontituotteisiin sisältyy valtava hiilijalanjälki. Tutkimusten mukaan Suomen kulutusperäiset päästöt ovat yli 30 prosenttia suuremmat kuin Suomen alueperäiset eli viralliset kasvihuonekaasupäästöt, Finér muistuttaa. 

– Suomessa monet syyttävät Kiinaa ja muita Aasian maita kivihiilen poltosta ja ilmastokriisin kiihdyttämisestä. Nyt on aika huomata, että Suomessa toimivat yritykset ja oma kulutuksemme ruokkivat fossiilisen energian kulutusta tuotantomaissa.

Finnwatchin kyselytutkimukseen vastasi 35 Suomessa toimivaa yritysvastuverkosto Amfori BSCI:n jäsenyritystä. Vastaamatta jätti kahdeksan yritystä, ja osa ei kertonut kaikkia tietoja.  

– Kysely lähetettiin yrityksille, jotka valvovat jo alihankkijoitaan riskimaissa ja joita voidaan monessa mielessä pitää yritysvastuun edelläkävijöinä. Se, miten vähän ympäristövastuullisuuteen oli kiinnitetty huomiota, oli yllättävää, Finér toteaa.

Kiinnostus kulutusperäisten päästöjen vähentämiseen on kasvamassa, sillä alueellisten päästöjen pienentyessä iso osa Suomen ja muiden EU-maiden päästöistä tulee vuosikymmenen päästä olemaan kulutusperäisiä.

Finnwatch vaatii yrityksiltä pikaisia toimia niiden tuotteiden hiilijalanjälkien selvittämiseksi ja pienentämiseksi sekä toimialakohtaista yhteistyötä erityisesti Aasian tuottajamaiden ja yksittäisten tuottajien energiaratkaisuihin vaikuttamiseksi. Päättäjiltä yhdistys peräänkuuluttaa kulutusperäisten päästöjen vuosittaista seurantaa, tavoitteita kulutuksesta aiheutuvien päästöjen vähentämiseksi sekä kulutusta ohjaavia, mutta sosiaalisesti oikeudenmukaisia haittaveroja. Raportti ohjeistaa myös kuluttajia.

– Kuluttajien tulee lopettaa tarpeeton materiaalinen kuluttaminen ja siirtyä uusien tuotteiden ostamisesta kierrättämiseen ja korjaamiseen. Kun uusia tuotteita on pakko ostaa, niitä markkinoivilta yrityksiltä tulee vaatia tietoa tuotannon ilmastovaikutuksista.

VICTORIA MEDIA SOMESSA

www.victoriamedia.net

www.victoriamedia.net

Victoria Median englanninkieliset ulkomaanuutiset. Mielenkiintoisia ja valikoituja uutisia maailmalta sekä tutustumisen arvoisia tilastoja, julkaisuja ja raportteja.

“UUNINPANKKOPOIKA”

Sakari "Uuninpankkpoika" Timonen

Saku Timonen, Mietteitä peräkamarin uuninpankolta jo vuodesta 2010. ( Klikkaa kuvaa niin pääset Sakarin blogiin)

Isän pikajuna

Jussi "Isän Pikajuna" Korhonen

Isän pikajuna pysähtyy kaikkialle, missä on kerrottavaa, korjattavaa ja kehuttavaa. Jussi Korhonen on vapaa toimittaja ja oululainen isä. Hän haluaa kasvattaa lapsensa maailmaan, jossa ihmiset nähdään yksilöinä eikä numeroina. (Klikkaa kuvasta päästäksesi Jussin blogiin)

:AUTA HARRASTAJAA!!:

:AUTA HARRASTAJAA!!:

On tärkeää että Victoria media ja kaikki sen alasivut voivat tarjota päivittäin mahdollisimman monipuolisesti eri aihealueista sekä toimialueista että yleisesti uutta ja mielenkiintoista luettavaa, sosiaalisessa mediassa jaettavaa ja muutenkin tutkittavaa... Lue miten sinä voit vaikuttaa asiaan!!

PÄÄTOIMITTAJA

PÄÄTOIMITTAJA

Lue kuka ja minkälainen ihminen on koko Victoria Media systeemin takana.

VICTORIA MEDIA

VICTORIA MEDIA

Lue mikä Victoria Media on. Mitä se tekee ja miten se tekee. Tutustu Victoria Mediaan ja luulet vähemmän.

-KANAVAVAHTI-

-KANAVAVAHTI-

Kanavavahdin sivuilla julkaistaa uutisia, ohjelmatietoja, uutiskirjeitä sekä muuta tietoa televisiosta ja sekä radiosta. Kanavavahti on osa Victoria Median sivuja ja sitä ylläpitää Kerttu Vali

CAROLUS NALLE

CAROLUS NALLE

Carolus Nalle on Victoria Median virallinen maskotti. Seuraat Carolus Nallen sivuilta Victoria Median "kulissin takaista" toimintaa.

Vapaa-aika





Google+