PAM-Keskolaisten ammattiosasto on huolissaan Keskon tilasta ja tulevaisuudesta. Yrityksen ja sen johdon erheistä joutuvat nyt maksamaan työntekijät, yrityksen todellinen, mutta hyödyntämättömäksi jäänyt voimavara.

Ihmetystä ammattiosastossa herättää Keskon tapa ilmoittaa yt-neuvotteluista pienissä erissä. Ennen kesää päättyivät Kodin Ykkösen yt-neuvottelut. Anttilan yt-neuvotteluja käydään parhaillaan. Maanantaina ilmoitettiin K-citymarket käyttötavaran, Ruokakeskon ja Konekeskon ja torstaina erikseen Rautakeskon neuvotteluista.

– Miksi Kesko ei toimi reilusti ja rehellisesti ja kerro avoimesti suunnitelmiaan ja sitä, kuinka moni tulee olemaan yt-neuvottelujen piirissä ja kuinka paljon työntekijöitä todellisuudessa aiotaan vähentää? kysyy Keskolaisten ammattioston puheenjohtaja Petri Järvinen.

Ammattiosasto on erityisen huolestunut alkavista neuvotteluista, sillä valtaosassa Keskon yhtiöitä ei ole aitoa vuoropuheluun ja osapuolten väliseen kunnioitukseen perustuvaa neuvottelukulttuuria. Kuinka voidaan neuvotella kuudessa viikossa 100 miljoonan euron säästöjen aikaansaamisesta, kun esimerkiksi Citymarketeissa neuvoteltiin vuosi siitä, millaisista astioista työntekijät saavat työpaikalla nauttia vettä tai muita virvokkeita?

– Onko Keskolla edes aitoa aikomusta neuvotella säästöjen aikaansaamisesta, kun se jo nyt YT:n julkistamisviikolla on pyrkinyt tietoisesti vaikeuttamaan luottamusmiesten neuvotteluihin valmistautumista? Samaisessa K-Citymarket Oy:n 600 henkilön YT-neuvotteluissa työnantaja on ilmoittanut luottamusmiehen edustavan ainoastaan seitsemää henkilöä, toteaa Järvinen.

Ammattiosastossa nähdään, että kaavailluilla henkilöstövähennyksillä ei saada aikaan kuin murto-osa tavoiteltavista 100 miljoonan euron säästöistä. Olisi siis enemmän kuin suotavaa, että työnantaja ryhtyisi aitoon neuvonpitoon, sillä muita muutoksia on vaikea ajaa organisaation arkeen, jos työntekijät ovat valmiiksi asettuneet torjuviin asemiin.

– Keskon johdon on aika ottaa vanha kunnon arvokolmio esille, jonka neljä teesiä ovat “kannamme yhteiskunnallisen vastuumme, luomme hyvän työyhteisön, olemme alueemme paras kauppa ja ylitämme asiakkaamme odotukset”. Toivomme, että työnantajamme miettisi, löytyisikö menestyksen avaimet näistä teeseistä, sanoo Järvinen.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.