Nenäpäivää vietetään Suomessa kuudetta peräkkäistä vuotta. Tänä syksynä kampanjaa käydään maaotteluhengessä. Britit keräsivät vuonna 2011 yli 100 miljoonaa puntaa eli viisi kertaa enemmän henkeä kohti kuin me suomalaiset. 17.10. – 9.11. käytävän kampanjan tavoitteena on kiriä brittien etumatkaa umpeen.

Nenäpäivän ytimessä on hauska varainkeruu. Syksyn kampanjassa on jälleen uusia kasvoja, jotka innostavat suomalaisia mukaan. Tyylikäs tapa osallistua keräykseen on pukeutua Nenäpäivän uuteen t-paitaan.

Nenäpäivän Design t-paita

Nenäpäivän historian ensimmäisen design t-paidan takana ovat suomalaiset huippunimet: suunnittelija Paola Suhonen, valokuvaaja Jere Hietala ja rock-ikoni Michael Monroe. Briteissä Stella McCartney ja Vivienne Westwood ovat suunnitteet Red Nose Daylle omat paitansa, joissa tähtinä ovat olleet mm. Madonna ja The Beatles. Suomalaiskolmikko on siis hyvässä seurassa.

”Nenäpäivä on kansainvälinen konsepti, jossa minua kiinnosti sen mielenkiintoinen ja luova konsepti yhdistää populaarikulttuuria ja hyväntekeväisyyttä. Mike Monroen mukanaolo kruunasi koko komeuden! Eihän näin herkullisesta kattauksesta voinut kieltäytyä”, kertoo Paola Suhonen.

Michael Monroe taas toteaa, että hän nauttii saadessaan käyttää julkisuuttaan hyvän asian puolesta. “Kaikenlainen hyväntekeväisyys on aina ollut lähellä sydäntäni ja julkisuuden henkilönä tunnen sen suorastaan vastuukseni. Siitäkin syystä lähden ilomielin tukemaan Nenäpäivää ja toivon, että muutkin lähtevät mukaan tähän hauskaan, mutta erittäin tärkeään ja hyödylliseen hyväntekeväisyyskampanjaan.”

Nenäpäivän t-paita on myynnissä Ivana Helsingin liikkeessä sekä Nenäpäivä.fi:n verkkokaupassa. Paidan hinta on 29 euroa, ja sen tuotto menee Nenäpäivä-keräykseen.

Tomi Björckin reseptit ja Confettin kakkukisa maistuvaan varainkeruuseen

Suomalainen huippukokki Tomi Björck on kehittänyt Nenäpäivälle reseptejä, joilla auttaminen varmasti maistuu hyvältä. Aasialaishenkisillä resepteillä syntyvät vaikka päivälliset. Tavoite on, että tuliaisten sijaan vieraat lahjoittavat Nenäpäivä-keräykseen. Suosittu keräystapa työpaikoilla on ollut leivonnaisten myyminen Nenäpäivän hyväksi. Tomin porkkanakakku sopii myytäväksi kahvihuoneisiin.

Nenäpäivään lähteminen oli kiireiselle kokille selvää: ”Lasten ja nuorten tukeminen on tärkeää, riippumatta siitä, missä he asuvat. Nuoria pitää kannustaa toteuttamaan unelmiaan! Ylipäätään toivon, että ihmiset osaisivat ajatella positiivisesti ja iloita tavallisesta arjesta.”

Kakkubloggaajat pääsevät näyttämään taitojaan Confettin järjestämässä kakkukisassa. Bloggaajat voivat leipoa oman Nenäpäivä-kakkunsa ja lähettää kakun kuvan ja reseptin Confettille. Tomi Björckin isännöimä raati valitsee voittajan heti maistelun jälkeen.

Lisäbonusta kisassa saa kakun innovatiivisista myynti-ideoista. Kakkuja voi ihailla myös Confettin tiimisivuilla Nenäpäivä.fi.ssä. Kisa käynnistyy 18.10. ja päättyy 31.10.

Teuvo Lomanin tuunausvinkit Nenien uusiokäyttöön

Monitaituri Teuvo Loman isännöi suorassa Nenäpäivä-show’ssa Nenäpajaa, jossa tuunataan Nenäpäivän punaisista nenistä uniikkeja kuusenkoristeita. Kaikki kuuset menevät Nenäpäivän huutokauppaan Huuto.nettiin. Omaa ikivihreäänsä voi huutaa 9.11. alkaen.

Teuvon Nenäpajan tiimistä löytyy jo nyt esimerkkejä siitä, kaikkea Nenästä saa aikaan. Teuvo lähti mukaan innolla, ensimmäiset koristeet syntyivät saman tien. Ainoa kysymys oli: ”Miksei minua ole pyydetty mukaan jo aiemmin!”

Scandinavian Hunksien Nenäjumppa

Suomen salskein tanssiryhmä Scandinavian Hunks on kuvannut Nenäjumpan, jota Suomen kaikki työpaikat, liikunnanohjaajat, opettajat ja harrastajat voivat hyödyntää. Nenäjumpan opetusvideo löytyy Nenäpäivän netistä, Hunksien tiimisivulta. Jumppa kestää pari minuuttia ja tuokion vapaavalintaisen pääsymaksun voi ohjata Hunksien tiimin kautta keräykseen. Tiimiä ja sitä kautta Nenäpäivää voivat toki tukea myös sohvaperunat. Alkuperäisen Nenäjumpan liikkeet on suunnitellut Donata Pennanen.

Nenäpäivän huutokauppa Huuto.netissä

Nenäpäivän huutokauppa avataan lauantaina 20.10. Huudettava on julkisuudesta tuttujen ihmisten tavaroita, joihin jokaiseen liittyy tarina. Ensimmäistä kertaa myös Nenäpäivän nettisivuille tiimin perustaneet voivat kaupata tavaroitaan tai vaikka palan ammattitaitoaan Nenäpäivän hyväksi. Huuto.netin Nenäkaupan tuotot menevät suoraan Nenäpäivä-keräykseen.

Suomalaiset kehitysyhteistyöjärjestöt vievät avun luotettavasti perille

Nenäpäivän järjestää Ylen Hyvä Säätiö. Säätiön toiminnassa on mukana yhdeksän merkittävää kehitysyhteistyöjärjestöä. Suomen UNICEF, Kirkon Ulkomaanapu, Suomen Punainen Risti, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi Säätiö, Fida International, Suomen Lähetysseura, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (SASK) ja Solidaarisuus. Nenäpäivän keräystuotot jaetaan tasan näiden yhdeksän järjestön kesken.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.