Helsingin metron ohjausjärjestelmä vaihdetaan uuteen joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna. Metro ei töiden vuoksi liikennöi lainkaan viikonloppuna 1.-2.12.

Metroliikenteen katkon aikana metron automatisointiprojektista vastaava Siemens vaihtaa vanhan metroliikennettä ohjaavan asetinlaiteen uuteen, digitaaliseen asetinlaitteeseen. Asetinlaite on metron ohjausjärjestelmän perusta. Se ohjaa esimerkiksi opastimia, joista metrojunankuljettaja tietää, saako hän ajaa junalla eteenpäin. Käskyt opastimille annetaan ohjauskeskuksesta. Uusittu järjestelmä varmistaa metron häiriöttömän toiminnan ja turvallisuuden.

Asetinlaitteen vaihtaminen on osa metron automatisointiprojektia.

– Vanha asetinlaite on jo useita kymmeniä vuosia vanha ja se on käyttöikänsä päässä. Asetinlaite vaihdetaan uuteen, jotta metron toimintavarmuus ja turvallisuus säilyy korkealla tasolla. Uusi asetinlaite luo perustan myös metron automatisoinnille, kertoo HKL:n automaattimetroprojektin projektipäällikkö Kimmo Reiman.

– Olemme tehneet töitä ohjausjärjestelmän uusimiseksi radalla jo hieman vajaat kaksi vuotta. Töitä on tehty pääosin öisin, jotta häiriöt metroliikenteelle olisivat mahdollisimman vähäisiä. Olemme esimerkiksi testanneet kaikki radan olemassa olevat kaapeloinnit, jotka kytketään uuteen asetinlaitteeseen, jotta olisimme täysin varmoja uuden järjestelmän turvallisuudesta, Siemensin raideliikenneratkaisuista vastaavan divisioonan johtaja Juha Lehtonen sanoo.

– Tämä on tärkeä virstapylväs Helsingin metron automatisoimisessa. Uudenaikainen, digitaalinen asetinlaite mahdollistaa automaattijärjestelmän asentamisen. Siemens on samanaikaisesti esimerkiksi myös automatisoinut junia ja asentanut kommunikointijärjestelmiä radalle sekä uuden valvomon järjestelmiä. Automaattimetron työt ovat siis edenneet koko ajan, Lehtonen kertoo.

Metroasemille asennetaan parhaillaan uusia laiturinäyttöjä, joista osa otetaan käyttöön asetinlaiteen uusimisen yhteydessä ja loput joulu- ja tammikuun aikana. Näytöt ovat entisiä selkeämmät ja niiltä näkee kahden seuraavan junan saapumisajan asemalle. Lisäksi näytöillä näkyvät liikenteen poikkeustiedotteet.

– Kaikille metron asemille on tarkoitus asentaa ainakin yksi uusi näyttö ennen joulukuun alkua, kertoo Siemensin työmaapäällikkö Arto Kemppainen.

Metro korvataan busseilla ja lisäratikalla

Metron liikennekatkon ajan yhteydet Itä-Helsinkiin hoidetaan busseilla 99M ja 99V. Bussit ajavat Rautatientorilta Herttoniemen ja Itäkeskuksen kautta Mellunmäkeen ja Vuosaareen. Lisäksi Ruoholahden ja Paavalin kirkon välillä liikennöi ylimääräinen raitiolinja 11. Poikkeusliikenteestä tiedotetaan tarkemmin lähempänä ajankohtaa.

Metroasemat ovat metroliikenteen katkon aikana kiinni. Rautatientorin ja Kaisaniemen asemien lipunmyyntitasot pysyvät kuitenkin avoinna ja liiketilat käytössä.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.