Perjantaina 30.11.2012 vietetään Älä osta mitään -päivää, jolloin vältetään ostoksia ja pohditaan omia kulutustottumuksia. Päivän tämänvuotinen teema, Koe, älä osta, kannustaa panostamaan tavaran haalimisen sijaan aineettomiin ja ilmaisiin elämyksiin. Kampanjaa koordinoi Suomessa Luonto-Liitto. Useat tahot järjestävät Älä osta mitään -päivään liittyviä tapahtumia eri puolilla Suomea.

“Koe, älä osta -teema kyseenalaistaa shoppailun ajanvietteenä. Jokainen meistä tietää, että ystävän kanssa juttelu tai vaikka musiikin kuuntelu antavat kokemuksina enemmän kuin kassajonossa hikoilu”, sanoo kampanjan koordinaattori Johanna Kare-Haavisto.

Luonto-Liitto julkistaa Älä osta mitään -päivänä vastamainoskilpailu Mainoskuplan voittajat. Kaikille avoimeen kilpailuun voi osallistua kulutuskulttuuria huumorin keinoin kritisoivalla juliste-, video- tai musiikkityöllä osoitteessa www.mainoskupla.fi.

Kilpailun tuomaristoon kuuluvat sarjakuvapiirtäjä-graafikot Kaisa Leka ja Milla Paloniemi, kuvataiteilija Rakel Liekki, graafinen suunnittelija Klaus Welp sekä Luonto-Liiton viestintäpäällikkö Taija Rinne.

“Onnistunut vastamainos naurattaa, puraisee ja herättää ajatuksia. Se on kuin raikas lasillinen hanavettä ylikaupallisen median sokeri- ja lisäainelitkujen keskellä”, Kaisa Leka kuvailee.

Kansainvälisen Älä osta mitään -päivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota ylenmääräisen kuluttamisen haitallisiin ympäristövaikutuksiin. Teemapäivää vietetään Suomessa vuosittain marraskuun viimeisenä perjantaina.

Lisätiedot:
www.alaosta.fi
www.mainoskupla.fi

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.