Suomen kuudes Nenäpäivä-kampanja huipentui perjantaina 9.11. YLE TV2:n Nenäpäivä-show’hun. Illan päättyessä Nenäpäivä oli saanut kokoon 2 237 767 euroa kehitysmaiden lasten auttamiseksi.

Kolmen kampanjaviikon aikana ympäri Suomea on järjestetty satoja varainkeruutapahtumia oppilaitoksissa, työpaikoilla, kaduilla ja kahviloissa. Noin 90 Lions-klubia sekä partiolaiset kaikkialta Suomesta ovat kampanjan aikana jalkautuneet kaduille keräyslippaiden kanssa.

Yritykset, yhteisöt ja kaveriporukat perustivat Nenäpäivän nettisivuille kampanjan aikana yhteensä 100 tiimiä, jotka halusivat toimia kehitysmaiden lasten hyväksi. Tiimit ovat keränneet varoja mm. laulamalla, jumppaamalla, järjestämällä myyjäisiä ja leipomalla. Yhteensä tiimit keräsivät varoja yli 234 000 euroa. Kampanja on innostanut tänä vuonna etenkin nuoria osallistumaan.

Nenäpäivä yhdisti ainutlaatuisella tavalla myös kahdeksan radiokanavaa. NRJ, Radio Nostalgia, Voice, Radio Aalto, Radio Rock, Radio Suomipop, Radio Nova ja YleX muodostivat kuuden arkipäivän ajaksi Nenäradion, joka keräsi varoja Nenäpäivän hyväksi. Helsingin keskustaan, Elisa Studioon, rakennetussa radiostudiossa vieraili kuuden arkipäivän aikana kymmeniä tunnettuja suomalaisia, joista monet myös lahjoittivat omia aarteitaan Nenäpäivän huutokauppaan. Nenäradion päätti YleX Aamun Matti Ylösen ja Ile Uusivuoren 55 tunnin Nenämaraton. Yli kahden vuorokauden suora lähetys saatiin päätökseen perjantaina klo 22:00. Samalla rikkoutui BBC Onen vuonna 2011 tekemä Red Nose Dayn 52 tunnin ennätyslähetys. Nenäradio keräsi yhteensä 108 411 euroa.

Nenäpäivä auttaa maailman köyhimmissä oloissa asuvia lapsia

Nenäpäivän järjestää Ylen Hyvä Säätiö. Säätiön toiminnassa on mukana yhdeksän merkittävää kehitysyhteistyöjärjestöä. Suomen UNICEF, Kirkon Ulkomaanapu, Suomen Punainen Risti, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi Säätiö, Fida International, Suomen Lähetysseura, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (SASK) ja Solidaarisuus vievät avun perille tehokkaasti sinne, missä sitä todella tarvitaan.

Nenäpäivän keräysvaroilla tuetaan pitkäjänteistä avustustyötä Afrikassa ja Etelä-Aasiassa. Hankkeet keskittyvät pääasiassa lasten koulutukseen ja terveydenhuoltoon.

”On tärkeää, että Nenäpäivän avulla tieto kehitysmaista ja lasten ja nuorten tilanteesta niissä lisääntyy. Ihmisten osallistuminen kampanjaan osoittaa, että he välittävät siitä, mitä maailmassa tapahtuu, ja haluavat myös toimia kehitysmaiden hyväksi”, toteaa kehitysministeri Heidi Hautala.

Nenäpäivä-keräys jatkuu vuoden loppuun

Nenäpäivä-keräys kehitysmaiden lasten hyväksi jatkuu vuoden loppuun ja mukaan ehtii vielä monella tapaa.

Huuto.netissä on käynnissä suuri Nenäpäivä-huutokauppa. Kampanjaviikkojen aikana tunnetut suomalaiset ovat lahjoittaneet huutokauppaan uniikkeja esineitä, joista moneen liittyy tarina. Ensimmäistä kertaa myös Nenäpäivän nettisivuille oman tiimin perustaneet ovat voineet huutokaupata tavaroita Nenäpäivän hyväksi. Nenäpäivän huutokauppa on auki perjantaihin 16.11.2012 asti.

Nenäpäivän automaattiset keräyspuhelimet ja lahjoitustekstiviestit sekä verkkolahjoittaminen toimivat myös vuoden loppuun asti. Lopullinen keräystulos tarkentuu loppuvuoden aikana.

Yhteistyökumppanit auttoivat rakentamaan maanlaajuisen kampanjan

Nenäpäivää tukee iso joukko yrityksiä, joiden avulla valtakunnallinen kampanja on voitu rakentaa kustannustehokkaasti. Ylen Hyvä Säätiön yhteistyökumppaneita ovat mm. Elisa, Nordea, GoExcellent, Exove, Finnair, Ernst&Young ja Securycast. Yleisradio tukee Nenäpäivää ohjelmatoiminnallaan. Nenäpäivän keräyskulut ovat alle 20 %.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.