Suomen suurlähetystössä esiteltiin maanantaina, 12. marraskuuta tiedotuskampanja Mustalt oled mudas (Pimeästi olet pinteessä). Kampanja viestittää Suomeen töihin meneville virolaisille rakennusmiehille miksi kannattaa hankkia Suomessa pakollinen veronumero ja tehdä töitä virallisesti. Kampanjan kotisivulle on koottu tietoa syksystä voimaan tulleesta veronumerosta. Sivustolla neuvotaan mitä virolaisen työntekijän olisi syytä tietää ennen kuin saapuu Suomeen töihin. Projektin rahoitus tulee Musta tulevaisuus –kampanjalta, ja sitä koordinoi Suomen Viron suurlähetystö.

Uutta kampanjaa esiteltiin maanantaina Suomen suurlähetystössä toimittajille sekä virolaisille viranomaisille. Suomen ja Viron viranomaiset kertoivat miltä harmaan talouden ongelma vaikuttaa heidän näkökulmastaan. Lisäksi pohdittiin miten virolaiset työntekijät voisivat puolustaa oikeuksiaan työskennellessään Suomessa. Tilaisuudessa kuultiin useita tarinoita siitä, miten virolaiset ja muut ulkomaiset työntekijät ovat joutuneet hämärätaustaisten välittäjien pettämiksi ja työskennelleet epäinhimillisissä olosuhteissa. Viranomaisilla on tiedossa tapauksia, joissa rakennusmiehille maksettiin vain 1-2- euroa tunnissa.

Poliisitarkastaja Matti Rinne poliisihallituksesta kertoi Suomen kokemuksista taistelussa harmaata taloutta vastaan. Rinteen mukaan Suomi menettää vuosittain BKT:sta harmaalle taloudelle 5-7 prosenttia eli noin 7 miljardia euroa katoaa vuosittain jonnekin. ”Jos saamme kampanjan avulla edes osan rahasta takaisin valtion budjettiin, olemme tyytyväisiä”, Rinne toteaa. Mustalt oled mudas-kampanjaa rahoittaa suomalainen harmaan talouden vastainen kampanja Musta tulevaisuus. Harmaan talouden torjunta on yksi hallitusohjelman tavoitteista. Rinteen mukaan suomalaista kampanjaa laajennettiin Viroon, koska viranomaisten tiedossa on useita tapauksia, jossa virolaiset työntekijät ovat joutuneet Suomessa epärehellisten työnantajien tai välittäjien huijaamiksi.

Risto Karhunen Finanssialan keskusliitosta kertoi puolestaan miksi on tärkeää taistella harmaata taloutta vastaan ja jakoi käytännön ohjeita ulkomaiselle työntekijälle. Viron Suomen-suurlähetystön konsuliosaston johtaja Tarmo Punnik antoi tilannekatsauksen virolaisten työntekijöiden tilanteesta Suomessa. Punnikin mukaan virolaiset työntekijät eivät ole kuluvana vuonna esittäneet valituksia työolojen suhteen, mutta niitä on tehty aiempina vuosina, varsinkin lama-aikana.

Suomeen on rekisteröitynyt melkein 60 000 virolaista. Veronumeroita oli kaksi kuukautta sitten 8000 ja nyt niitä on annettu jo noin 20 000 kappaletta, joista 60 prosenttia on annettu virolaisille.

Mustalt oled mudas – kampanja

Mainostoimisto Brilliantin strategiajohtaja Aivar Laan esitteli lähetystössä uutta kampanjaa ja sen kotisivuja. Kotisivuilla www.mustaltmudas.ee kerrotaan perustietoa veronumerosta ja siitä, miten sitä voi hakea. Lisäksi sivustolla neuvotaan, mitä virolaisen työntekijän olisi syytä tietää ja tutkia ennen kuin saapuu Suomeen töihin. Sivustolle on koottu yhteistyössä Suomen Viron konsulaatin kanssa ”usein kysyttyä” – osuus, jossa vastataan muun muassa palkkaukseen, verotukseen ja työlupiin liittyviin kysymyksiin. Sivustolla on lisäksi yhteystiedot Rakennusliiton Viron edustajalle, johon rakennusmiehet voivat ottaa suoraan yhteyttä. Vaikka kampanja on suunnattu rakennusmiehille, suurin osa sivuston tiedoista tulee hyödyksi myös muille Suomeen hakeutuville ulkomaalaisille työntekijöille.

Sivustolle kerätään myös aiheesta tehtyjä artikkeleita ja linkkejä tv- ja radio-ohjelmiin. Uusimmat linkit ovat kampanjan lanseerausta edeltäneeltä aamulta (12.11.), jolloin Viron Suomen konsulipalveluiden johtaja Tarmo Punnik puhui aiheesta kahdella valtakunnallisella radiokanavalla. Kampanjaan on saatu mukaan laajasti eri tahojen asiantuntijoita.

Koska Virosta Suomeen saapuu myös venäjänkielistä työvoimaa, sivusto on kahdella kielellä. Venäjänkielisillä työntekijöillä voi olla joko Venäjän tai ns. harmaa passi (kansalaisuudettoman henkilöllisyysasiakirja), minkä takia heitä kohdellaan hieman eri tavalla kuin EU:n alueelta tulevia työntekijöitä.

Kampanjan osana jaetaan satamissa ja laivoilla pieniä helposti mukana kulkevia infokirjasia.

Kampanjan ”maskotit” ovat Viron televisiossa esitetyn ja sangen suositun Kalevipojad-sarjan näyttelijät. Sarja kertoi virolaisten rakennusmiesten kommelluksista Suomessa. Sarjan nimi Kalevipojad on vakiintunut nimitys Suomessa töissä käyville virolaisille rakennusmiehille. Kalevipoeg on Viron kansalliseepoksen (Suomessa Kalevala) myyttinen hahmo, joka hänkin lähti Suomeen.

Lisätietoja:

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.