TIEDOTE 20.11.2012. Ylen tietojen mukaan hallitus aikoo laittaa valtionyhtiö Destian myyntiin. – Destiaa ei saa myydä. Vaarana on hintojen nousu tierakennuksessa, jos muutama suuri yritys saa markkinat haltuunsa. Ei tarvitse kuin katsoa, mitä asuntorakentamisessa on tapahtunut, varoittaa ammattiliitto JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja Arto Satonen sanoi Ylen haastattelussa tiistaina, että valtionyhtiön ei pidä kilpailla yksityisten yrityksien kanssa samoista urakoista ellei sillä ole erityistä yhteiskunnallista intressiä siihen. Destian tapauksessa yhteiskunnallinen intressi on selkeästi olemassa, Eloranta toteaa.

Eloranta vetoaa ministereihin, että nämä hylkäisivät myyntiesityksen. Hän kehottaa heitä pohtimaan asuntomarkkinoiden esimerkkiä.
– Asuntorakentaminen on keskittynyt muutaman suuren yksityisen toimijan käsiin, ja hinnat ovat nousseet kontrolloimattomasti. Nyt hallitus miettii kuumeisesti keinoja, joilla asumisen hinta laskisi. Esillä on ollut jopa ajatus valtion oman rakennusyhtiön perustamisesta.
– Kallis asuminen haittaa jo vakavasti talouselämää erityisesti kasvukeskuksissa. Ei kai tätä samaa ongelmaa nyt haluta tierakennukseen?

Kokemukset aiemmista valtionyhtiöiden myynneistä ovat ankeita, Eloranta toteaa. Autokatsastustoiminta päätyi monikansallisille toimijoille ja hinnat nousivat rajusti. Ulkomaalaisille pääomasijoittajille myyty valtion lannoitetuotanto tuottaa nyt voittoa, joka menee ulkomaille, ei suomalaisille veronmaksajille. Talvivaaran jättikatastrofi puolestaan on surullinen esimerkki siitä, että merkittävänäkään vähemmistöosakkaana valtio ei voi vaikuttaa yhtiön operatiiviseen toimintaan.

Destian alaa on teiden ja väylien rakentaminen ja ylläpito. Yhtiön juuret ovat vuodessa 2001, jolloin tienpito erotettiin liikelaitokseksi valtion Tielaitoksesta ja avattiin kilpailulle. Destia Oy perustettiin vuonna 2008. Se on kokonaan valtion omistuksessa. Eduskunta antoi valtuudet sen myyntiin vuonna 2010.
– Destiaa on laitettu myyntikuntoon ja väkeä on vähennetty liikelaitoksen perustamisesta lähtien noin 4000 henkilöllä.
– Yritys on nyt hyvässä kunnossa myös henkilöstön ponnistelujen ansiosta. Jos palkintona tästä yhtiö myydään, se on henkilöstön vetämistä kölin alta. Epävarmuus työpaikoista jatkuisi.

Destiassa ja sen tytäryhtiössä Destia Railissa on noin 1600 työntekijää. Heistä JHL:n jäseniä noin 650.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.