Moni suomalainenkin kuluttaja on jo törmännyt verkossa petoksiin ja huijauksiin. Euroopan kuluttajakeskuksen saamien yhteydenottojen perustella ongelmia ovat aiheuttaneet muun muassa auton osto ulkomaiselta välittäjältä, piraattituotteet ja facebookissa tarjottavat ilmaisnäytteet.

Euroopan komission tavoitteena on, että lähivuosina 20 % kuluttajista tekee verkko-ostoksia oman maansa ulkopuolella. Kuluttajien intoa saattaa kuitenkin hillitä huoli huijauksista.

Verkkohuijauksia ja -petoksia esitellään tänään 22.11.2012 seminaarissa, jonka Euroopan kuluttajakeskus järjestää yhdessä Kuluttajaviraston kanssa. Keskusta ja sen sisartoimistoja eri puolilla Eurooppaa ovat työllistäneet muun muassa tapaukset, joissa kuluttaja on tilannut auton ulkomaisen välittäjän kautta. Autoa ei kuitenkaan ole koskaan tullut eikä kuluttaja ole saanut rahojaan takaisin.

Ikäviä yllätyksiä ovat aiheuttaneet myös merkkituotteet, jotka ovat osoittautuneet väärennöksiksi. Facebookissa mainostetut ilmaiset näytepakkaukset eivät puolestaan ole olleetkaan ilmaisia, vaan kuluttajat ovat saaneet niistä laskuja.

Verkossa toimiville huijareille on usein yhteistä se, että ne ovat sijoittautuneet ulkomaille ja toisinaan jopa Euroopan ulkopuolelle. Viranomaisten on siksi erittäin vaikeaa puuttua niiden toimintaan. Paras tapa välttää huijatuksi tuleminen onkin ennaltaehkäisy.

”Ennen tilausta kannattaa aina kysyä itseltään, onko tämä liian hyvää ollakseen totta. Hälytysmerkkien pitäisi soida, jos tuote on ilmainen tai poikkeuksellisen halpa, jos sillä on arvoonsa nähden nopea toimitusaika tai jos sivuilta ei löydy olennaisia tietoja tuotteesta tai yrityksestä”, sanoo Euroopan kuluttajakeskuksen ylitarkastaja Fabien Fédy.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.