Perjantain 30.11. myrsky on näkynyt etelän hätäkeskuksissa hätäpuheluiden ja vahingontorjuntaan liittyvien tehtävien määrän lisääntymisenä.  Lisäksi teleoperaattoreilta saadun tiedon mukaan joillakin Etelä- ja Kaakkois-Suomen alueilla tukiasemien sähkönsaanti on häiriintynyt, mutta toistaiseksi ei ole havaittu sen aiheuttavan suurempia häiriöitä hätäliikenteeseen.

– Helsingin, Itä- ja Keski-Uudenmaan, Länsi-Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen hätäkeskusten tehtävämäärät ovat lisääntyneet myrskyn seurauksena selvästi normaalista, kertoo Hätäkeskuslaitoksen hätäkeskuspalvelujen johtaja Marko Nieminen.

Sen sijaan Hämeen, Keski-Suomen, Kuopion, Oulun, Pirkanmaan, Pohjanmaan, Satakunnan ja Varsinais-Suomen hätäkeskuksissa ei myrsky ollut vielä perjantai-iltapäivään mennessä aiheuttanut ollenkaan tai ainakaan merkittävää tehtävämäärän lisääntymistä tai hätäpuheluruuhkaa.

Niemisen mukaan myrskyyn on varauduttu monella alueella sopimalla poikkeuksellisista toimintamalleista pelastustoimen kanssa muun muassa vahingontorjuntatehtävien välittämisen osalta. Eri hätäkeskuksissa on myös varauduttu tilanteeseen normaalia suuremmalla päivystyshenkilöstön vahvuudella ja lisähenkilöstön hälyttämisellä tarvittaessa.

– On valitettavaa, että tällaisissa häiriötilanteissa hätäkeskuksiin tulevien puheluiden määrä kasvaa pääsääntöisesti erilaisten tiedustelusoittojen myötä. Kaikkien tulisikin miettiä entistä tarkemmin, onko kyse sellaisesta kiireellisestä hätätilanteesta, johon hätäkeskuksen kautta tarvitaan apua. Olemme ohjeistaneet, että hätänumeroon 112 ei pidä soittaa kiireettömissä tiedusteluasioissa, mm. sähkökatkoksiin tai liikenneruuhkiin liittyvissä kysymyksissä. Häiriötilanteissa tiedustelusoitot ruuhkauttavat hätänumeron, ja kiireellisen avun tarvitsijat joutuvat tämän vuoksi turhaan odottamaan avun saantia, Nieminen opastaa.

– Mikäli myrsky aiheuttaa hätänumeroon 112 soittamiseen ongelmia tai muita hätäkeskustoimintaan liittyvään tekniikkaan häiriötilanteita, Hätäkeskuslaitos ilmoittaa niistä viranomaistiedotteella. Tällöin kerromme, mikä on oikea toimintamalli kiireellisen avun saamiseksi, Nieminen tarkentaa.

Hätäkeskuslaitos pyytää ottamaan yhteyttä sähköyhtiöiden mediapäivystys- ja asiakasneuvontanumeroihin sähkökatkoksiin liittyvissä kysymyksissä, mm. Fortum on aktiivisesti kertonut omia yhteystietojaan.

Tietoa vikatilanteessa toimimisestawww.fortum.fi/varaudusahkokatkoon
Fortumin Vikapäivystys-kartta Internetissäwww.fortum.fi/vikapaivystys
Vikailmoituksen puhelinnumero: 0800 195011 (24h)
Asiakasneuvonta: Ma-pe klo 8-17 puh. 0800 1 9900
Sähköinen vikailmoituslomake: http://www.fortum.fi/vikailmoitus
Fortum Twitterissä www.twitter.com/Fortum_Oyj
Fortum Facebookissa: http://www.facebook.com/FortumVikatiedotus

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.