Kinkun asema joulupöydän kruununa on vahva. Tänäkin jouluna 74 prosenttia suomalaisista syö kinkkua joulun aterioilla. Kinkun hankkivista talouksista 95 prosenttia aikoo ostaa kotimaisen kinkun. Määrä on kaksi prosenttiyksikköä suurempi kuin vuotta aiemmin.

Reiluun neljään prosenttiin talouksista ostetaan ulkomainen ja yhteen prosenttiin kotimainen ja ulkomainen kinkku. Tämä selviää Lihatiedotuksen teettämästä kyselystä, jonka Suomen Gallup Elintarviketieto toteutti 17.-18.11. 2012. Kyselyyn vastasi 1 244 yli 15 -vuotiasta suomalaista.

Kinkun kotimaisuus on tärkeää 81 prosentille suomalaisista. Tärkeintä kotimaisuus on naisille, 84 prosenttia heistä pitää sitä erittäin tai melko tärkeänä ostoperusteena. Kotimaisuuden merkitys on kasvanut miesten keskuudessa ja nyt 78 prosenttia arvioi sen erittäin tai melko tärkeäksi ostoperusteeksi. Noin seitsemän prosenttia vastaajista ei pidä kinkun kotimaisuutta lainkaan tärkeänä asiana.

Taulukko: Joulukinkun ostosuunnitelmat 2002-2012

Kinkun ostavista
talouksista ostaa
2002  2003  2004 2006  2007  2008  2009 2010 2011 2012

 %

 %

 %

 %

 %

 %

 %

 %

 %

 %

Kotimaisen

 88

 88

 92

 92

 92

 94

 93

 93

 93

 95

Koti- ja ulkomaisen

 –

 1

 2

 2

 2

 1

 1

 1

 1

 1

Ulkomaisen

 12

 11

 6

 6

 6

 5

 6

 5,5

 5,9

 4,4

 

Lähde: Joulukinkun ostoaikomukset, Suomen Gallup Elintarviketieto. 

Joulukinkkua syödään 6-7 miljoonaa kiloa vuodessa

Kinkkumarkkinat ovat melko tasaiset ja kinkkuja kulutetaan 6-7 miljoonaa kiloa vuosittain. Vuonna 2011 joulukinkkuja syötiin noin 6,8 miljoonaa kiloa, josta tuontikinkkujen osuus oli viisi prosenttia.

Vaikka volyymit ovat tasaiset, kinkkutyypeissä on tapahtunut muutoksia. Nyt ylivoimaisesti suosituimpia kinkkuja ovat juhlakinkut. Myös muut pienet kinkut ja kinkkurullat ovat vieneet tilaa perinteiseltä kinkulta, vaikka silläkin on edelleen oma vakaa kannattajakuntansa. Toinen selkeä muutos kinkkukaupassa on tuoresuolattujen kinkkujen suosion kasvu. Kiireisen joulua helpottavat kypsät kinkut ja kinkkurullat.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.