Toisen henkilötiedoilla tehtävät petokset lisääntyvät jatkuvasti. Tietoja haalitaan verkosta, rekistereistä, postilaatikoista tai roskiksista. Pikkujouluaikaan kadotettu lompakko voi muistuttaa itsestään paljon myöhemmin laskun muodossa.
Identiteettivarkaus paljastuu vasta viikkojen tai jopa kuukausien viiveellä, kun yritys lähettää laskun tai laskumuistutuksen uhriksi joutuneelle. Hyödyke on toimitettu aikaisemmin, mutta rikollisen ilmoittamaan väärään osoitteeseen. Tämä aiheuttaa pitkän selvityskierteen, jossa sekä yritys että kuluttaja joutuvat tahtomattaan maksumiehiksi. Petoksen tehneen identiteettivarkaan jäljille on vaikea päästä ja vaikka tekijä saataisiinkin kiinni, on omaisuus ehditty luultavasti jo hävittää.
Omatieto-palvelu antaa suojaa sekä kuluttajalle että yritykselle
Suomen Asiakastieto Oy:n Omatieto-palvelu on suunniteltu kuluttajien tarpeeseen, jotta he pystyvät vaivattomasti huolehtimaan omista henkilötiedoistaan. Palvelu lähettää henkilölle aina tiedon, kun hänen luottotietojaan kysytään Asiakastiedon luottotietorekisteristä. Näin kuluttaja voi reagoida kyselyihin, jotka eivät ole hänen itsensä tekemien ostosten aiheuttamia. Kuluttajan aktiivisuus identiteettivarkaustilanteessa on turva myös yritykselle, koska luottoa tai tavaraa ei ehditä luovuttaa petosta yrittävälle eikä yritykselle aiheudu näin luottotappioita. Lisätietoa palvelusta osoitteessawww.omatieto.fi.
”Joulun aikaan kuluttajakauppa on vilkkaimmillaan. Kiire mahdollistaa myös sen, että väärennetty tai väärällä henkilöllä olevat henkilöpaperit jäävät huomaamatta. Omatieto-palvelu ilmoittaa kuluttajalle välittömästi, jos hänen luottotietojaan kysytään. Tämä antaa turvaa sekä kuluttajalle, että luotollista kauppaa tekevälle yritykselle”, toteaa liiketoimintajohtaja Heikki Koivula Asiakastiedosta.
Suomen Asiakastieto Oy:n ohjeet petoksia vastaan
Toisen identiteetillä tehtävien petosten varma estäminen on erittäin hankalaa, mutta yrityksen ja kuluttajan huolellisuudella niiden tekemistä voidaan vaikeuttaa merkittävästi. Ohessa Asiakastiedon neuvot yrityksille ja kuluttajille
Yritykselle
  • Tarkasta henkilön luotto- ja taustatiedot kauppaa tehdessäsi
  • Varmista, että henkilöllisyystodistuksen esittäjä on sen oikea omistaja
  • Selvitä kuluttajan taustatiedot: onko annettu henkilötunnus olemassa ja täsmääkö annettu jakeluosoite henkilön tarkastettuun osoitteeseen.
  • Rikolliset suosivat verkkokauppoja petosten tekemisessä. Pidä huolta, että tunnistusmenetelmät ovat kattavat sekä kivijalka- että verkkokaupassasi.

Kuluttajalle

  • Pidä huolta henkilötietoja sisältävistä asiakirjoistasi
  • Hävitä henkilökohtaisia tietoja sisältävät paperit huolellisesti
  • Pidä osoitetietosi ajan tasalla yrityksissä, joissa olet esim. kanta-asiakkaana
  • Seuraa luottotietojesi käyttöä Omatieto-palvelulla
  • Jos lompakkosi häviää tai varastetaan, kuoleta heti luottokorttisi ja hanki Oma luottokielto -turvamerkintä
Suomen Asiakastieto Oy on johtava yritysjohdon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalveluja tuottava yhtiö Suomessa. Tuotamme asiakkaan päätöksentekoprosesseihin integroituja sähköisiä palveluja, sopimusasiakkaille räätälöityjä verkkopalveluja sekä kaikille avoimia yritys- ja henkilötietopalveluja. http://www.omatieto.fi/

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.