Joulun pyhät ja vuodenvaihde ovat yksi kiireisimmistä ajoista hätäkeskuksissa. Hätänumeroon kuulumattomien puheluiden määrä lisääntyy yleensä lomakausien aikana.

Hätäkeskuslaitos ottaa vastaan vuosittain noin neljä miljoonaa hätäilmoitusta. Vuoden erilaiset juhlapyhät ovat hätäkeskuksissa ruuhkaisinta aikaa. Suureen työkuormaan ovat osasyynä hätäkeskuksille kuulumattomat virheelliset sekä asiattomat ja ilkivaltaiset puhelut. Puolen vuoden tilastot osoittavat, että noin neljäsosa hätänumeroon 112 soitetuista puheluista ei kuuluisi hätäkeskuksen hoidettavaksi.

Hätäkeskuslaitos haluaakin näin joulun alla muistuttaa hätänumeron 112 oikeasta käytöstä.

– Hätänumero 112 on tarkoitettu vain kiireelliseen ja todelliseen avuntarpeeseen, kun tiedetään hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa. Hätäkeskuksiin kuulumattomiin puheluihin käytetty aika voi pahimmassa tapauksessa viivästyttää hädässä olevan henkilön avun saantia kohtalokkain seurauksin, hätäkeskuspalvelujen johtaja Marko Nieminen Hätäkeskuslaitokselta painottaa.

Hätänumeroon 112 ei tule soittaa tiedustelutarkoituksessa eikä häiriötilanteessa

Joulunaikaan etenkin yksinäisyys ja alkoholinkäyttö korostuvat hätänumeroon tulevissa puheluissa. Kiireettömissä asioissa soittamalla oikeisiin auttaviin puhelimiin, vältytään turhaan ruuhkauttamasta hätänumeroa.

– Kaikki ongelmatilanteet eivät aina vaadi hätänumeroon soittamista. Kiireetöntä avuntarvetta varten on tarjolla erilaisia auttavia puhelimia, joihin voi olla yhteydessä. Eri järjestöjen ylläpitämistä puhelimista saavat keskusteluapua niin yksinäiset kuin ahdistuneetkin, Marko Nieminen muistuttaa.

Vuoden vaihteessa on myös hyvä tiedostaa, että hätänumeroon 112 ei pidä soittaa kiireettömiä tiedustelusoittoja mm. rakettien ampumisesta.

– Ilotulitteiden käyttölupaa ei pidä tiedustella hätänumerosta 112, vaan neuvoa ilotuliteasioissa antavat paikalliset pelastuslaitokset. Pelastuslaitosten yhteystiedot löytyvät mm. pelastustoimen internetsivuilta www.pelastustoimi.fi, Nieminen opastaa.

– Hätänumeroon 112 ei pidä myöskään soittaa esimerkiksi sähkökatkoksiin liittyvissä tiedusteluissa. Häiriötilanteissa erilaiset tiedustelusoitot ruuhkauttavat hätänumeron, ja kiireellisen avun tarvitsijat joutuvat tämän vuoksi turhaan odottamaan avun saantia. Onneksi sähkölaitokset ovat viimeaikoina tehostaneet omaa tiedottamistaan mm. myrskyn aiheuttamissa sähkökatkoksissa. Tämä helpottaa meillä hätäkeskusten työtä, Nieminen toteaa.

Kiireettömässä avuntarpeessa palvelevat muun muassa seuraavat tahot:

Suomen mielenterveysseura >
AA:n auttava puhelin >
Autoliiton Operaatio Lumihiutale >
Kirkon palveleva puhelin >
Mannerheimin lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin >
Rikosuhripäivystys >
www.apua.info >
www.turvakoti.net >

Hätäkeskuslaitos tiedottaa vuodenvaihteen puhelu- ja tehtävämääristä heti vuoden alussa.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.