Kuva: Maito ja Terveys ry

Rasvattomalla maidolla on ainutlaatuisia hyötyjä kestävyysliikunnasta palutumiseen verrattuna hiilihydraattijuomaan. Tuoreessa tutkimuksessa rasvattoman suklaanmakuisen maidon juominen harjoituksen jälkeen johti verrokkijuomaa suurempaan lihasproteiinin muodostukseen ja vähempään proteiinin hajoitukseen. Lisäksi suorituskyky oli parempi seuraavan harjoituksen aikana.

Tutkimuksessa suklaamaidon ja hiilihydraattijuoman vaikutuksia tutkittiin nuorilla, säännöllisesti liikkuvilla miehillä. Tutkimusjuomat sisälsivät yhtä paljon energiaa. Hiilihydraatteja maidossa oli vähemmän kuin hiilihydraattijuomassa. Maidossa on lisäksi proteiinia, jota hiilihydraattijuomassa ei ollut. Rasvaa kumpikaan juoma ei sisältänyt.

Kestävyysharjoittelun jälkeen nautitun maidon vaikutusta suorituskykyyn on tutkittu aiemmin muutamassa tutkimuksessa. Lisäksi proteiinin ja hiilihydraatin yhdistelmää on tutkittu palautumisessa lupaavin tuloksin. Koska maidossa on korkealaatuista proteiinia ja kaikkia välttämättömiä aminojappoja, ja suklaamaidossa on maitoa enemmän hiilihydraatteja, sitä on pidetty erityisen hyvänän palautumisjuomana kestävyysurheilijoille.

Lähde:
Lunn WR ym. Chocolate milk and endurance exercise recovery: protein balance, glycogen, and performance. Med Sci Sports Exerc 2012 ;44(4):682-691.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.