Sitomaton tai huonosti sidottu lasti aiheuttaa todellisia vaaratilanteita liikenteessä.

Tulli tarkasti viime vuonna yli 40 000 ulkomaan liikenteessä olevaa suomalaista ja ulkomaista rekkaa. Joka kymmenennessä eli 4 000 rekassa oli liikenneturvallisuutta vaarantavia puutteita. Vuonna 2011 Tulli tarkasti lähes 47 000 rekkaa, joissa puutteita oli 3 500 ajoneuvossa.

Eniten vikoja oli ajoneuvojen teknisessä kunnossa jarruissa, alustassa, perävaunun kytkennässä, valoissa ja lastin sidonnassa. Viat ja puutteet oli korjattava ennen kuin rekat saivat tulla maahan tai jatkaa matkaansa.

– Pahimmat tapaukset olivat lähes hengenvaarallisia, tulliylitarkastaja Ari Peltonen Helsingin tullista kertoo. – Yksi vakavimmista tapauksista oli muutamalla rispaantuneella kuormaliinalla sidottu 22 000 kilon betonielementtikuorma, joka saapui Vuosaaren satamaan lähes jarruttomalla rekalla.

Vuosaaren sataman tehotarkastuksissa joka kolmannen tarkastetun rekan jarrut oli korjattava.

Tulli seuraa lastien lisäksi ajoneuvojen ja kuljettajien kuntoisuuden.

Itärekkojen kunto on 2000-luvulla parantunut

Tullin tarkastuksista tehtiin noin 70 prosenttia (27 000) Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla.

– Venäjältä saapuvan rekkakaluston kunto on kohentunut vuosituhannen vaihteesta, mutta vikoja löytyy edelleen sekä ajoneuvosta että kuormauksista, tulliylitarkastaja Jouni Väkevä Nuijamaan tullista sanoo.

Ammattikuljettajat syyllistyvät harvoin rattijuopumukseen, mutta ajo- ja lepoajat ovat kesto-ongelma.

– Kuljettajat väärentävät ajopiirtureiden kiekkoja tai heillä ei ole maahan saapuessaan mukana vaadittavaa määrää edellisiä piirturikiekkoja, Peltonen täsmentää.

Vaarallisia aineita ja laitonta polttoainetta

Laittomia vaarallisten aineiden kuljetuksia (VAK) eli puutteellisin asiakirjoin ja varustuksin liikkeellä olevia rekkoja paljastui kaikkialla maassa. Näätämössä Lapissa Tulli pysäytti Norjaan matkalla olleen kuljetuksen, josta löytyi lastin sekaan piilotettuja kaasupulloja.

Tulli teki viime vuonna parituhatta polttoainetarkastusta. – Naantalin satamassa paljastui juttu, jossa ammattiliikenteessä käytettiin säännöllisesti dieselin sijasta halvemmin verotettua polttoöljyä. Juttua tutkitaan törkeänä veropetoksena, tulliylitarkastaja Jarkko Fagerström Porin tullista sanoo.

Laittomia kabotaasikuljetuksia Tulli paljasti kolme, kaikki pääkaupunkiseudulla. Kabotaasikuljetus on laiton, jos ulkomainen EU- tai Eta-alueelta saapuva rekka ajaa Suomessa yli kolme kotimaan kuljetusta viikossa.

Rutiinivalvonnassa ja tehoiskuissa tullimiehet ja –naiset käyvät tarkoin läpi mm. lastien sidonnan.

Tulli valvoo päivittäin raskasta liikennettä maarajoilla, satamissa, sisämaan tullauskeskuksissa ja maanteillä. Viime vuonna Tulli teki päivittäisen valvonnan lisäksi lähes sata tehotarkastusta. Näistä osa tehtiin yhdessä poliisin, rajavartiolaitoksen, katsastajien ja työsuojelutarkastajien kanssa.

Liian usein rekkalastit on sidottu huonosti, ei lainkaan tai huonoilla kiinnitysvälineillä.

Raskaan liikenteen valvonnassa Tulli tarkastaa ajoneuvon teknisen kunnon, kuormauksen ja kuljettajan ajokunnon lisäksi myös liikenneluvat ja rekisteröinnin. Valvontaa kohdistuu sekä EU:n sisä- ja kolmansien maiden liikenteeseen.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.