Vuosi sitten Atrian toi markkinoille broilerituotteet, joiden pakkauksiin on painettu tuotantotilan nimi. Kuluttaja siis näkee heti miltä tilalta liha tulee. Tänä keväänä samanlainen tuotantotilamerkintä tulee myös valikoituihin sian- ja naudanlihatuotteisiin. Kaikki Atria-tuotteet on tehty 100 prosenttisesti suomalaisesta naudan-, sian-, broilerin ja kalkkunan lihasta.
 
Kiinnostus lähiruokaan ja ruuan alkuperätietoisuuden lisääntyminen kasvattavat kotimaisten tuotteiden suosiota. Yli puolelle suomalaisista kuluttajista ruuan jäljitettävyys on tärkeä ostoperuste. Ruuan hinta on toki edelleen kuluttajalle tärkeää.

– Pakkausmerkintöihin ja hevosenlihaan liittyvä kohu on osoittanut, että kuluttajat aidosti arvostavat sitä, että heille kerrotaan missä ruoka on tuotettu, toteaa Atria Suomen toimitusjohtaja Mika Ala-Fossi.

– Tästä hyvänä esimerkkinä ovat viime vuonna lanseeratut  Atrian Perhetilan broilerituotteet. Ne ovat olleet huikea myyntimenestys. Perhetila-merkki viestii kuluttajille siitä, että tuotteen laatu ja tuoreus ovat kunnossa, jatkaa Ala-Fossi.

Myös tuottajat ovat samoilla linjoilla Atrian kanssa

– Tämä on hieno asia! Uskon, että jäljitettävyys tuo lisäarvoa koko sianlihan tuotantoketjulle. Tuottajatilamerkintä tuo suomalaiset maatilat lähemmäs kuluttajia ja antaa uskoa lihantuotannon jatkuvuuteen, kertoo Kari Saalasti Nivalasta. Saalasti on Atrian sopimustuottaja, jonka tilalla tuotetaan Atrian jäljitettäviä possutuotteita.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.