Keravan asemalla testataan viivenäyttöjärjestelmää, jonka avulla liityntäbussi voi odottaa myöhässä kulkevaa junaa. Tarkoituksena on taata matkustajille mahdollisimman sujuvat vaihdot liikennevälineestä toiseen.

Jos esimerkiksi R-juna saapuu Keravan asemalle myöhässä, sähköiset näyttötaulut kertovat, että linjat 738 Mattilanpuistoon ja 973 Virrenkulmaan odottavat junaa ja niiden lähdöt viivästyvät parilla minuutilla.

Asemalle on asennettu viisi viivenäyttöä: yksi kullekin bussiterminaalin lähtölaiturille ja yksi junaraiteiden alikulkuun, jotta matkustajat näkevät jo tunnelissa, ehtiikö vielä liityntäbussin kyytiin.

”Pilottikäytössä olevaa järjestelmää on valmisteltu vuodesta 2007. Jos se osoittautuu toimivaksi, sitä on tarkoitus laajentaa myös muihin HSL-alueen kuntiin”, kertoo joukkoliikennesuunnittelija Nina Frösén.

Lisää luotettavuutta liityntäyhteyksiin

Testikäytön aikana liityntäbussien sallitaan odottavan myöhässä kulkevaa junaa 2 minuutin verran. Kesäliikenteen alussa järjestelmään on tarkoitus syöttää ne odotusajat, jotka kunkin bussin aikataulut kestävät.

”Vaihtoon voidaan varata juuri se määrä aikaa, jonka se todellisuudessa vie. Liityntäbussien aikatauluissa ei tarvita enää myöhästymisvaraa, joka pidentää turhaan matkustajien matka-aikaa junaliikenteen sujuessa.”

Viivenäyttöjärjestelmästä saadaan suurin hyöty niillä asemilla, joissa liityntäbussien vuorovälit ovat pitkiä. Tavoitteena on, ettei matkustajille aiheutuisi junan myöhästymisestä ja liityntäyhteyden katkeamisesta turhaa odottelua.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.