HSL tarjoaa pääkaupunkiseudulla uudenlaista kutsubussiliikennettä, joka perustuu täysin automatisoituun tilaus- ja ohjausjärjestelmään. Kutsuplus-palvelua on viime lokakuusta asti kokeiltu rajatulla testimatkustajajoukolla.

”Kutsuplus täydentää HSL:n joukkoliikennettä tarjoamalla vaihtoehdon muun muassa vaihdollisille poikittaisyhteyksille ja myös henkilöautomatkoille. Kutsuplus-busseja on nyt alussa liikkeellä kymmenen, mutta kysynnän kasvaessa HSL:n tarkoitus on lisätä autojen määrää”, HSL toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Tutkimusten ja simulointien mukaan palvelun tehokkuus kasvaa sitä mukaa kuin ajoneuvo- ja matkustajamäärät lisääntyvät. HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmassa Kutsuplus-palveluun on budjetoitu vuoden 2015 loppuun mennessä sata ajoneuvoa.

Matka tilataan kutsuplus.fi-sivuilla ja maksetaan etukäteen Matkakukkarosta, johon ladataan rahaa verkkomaksulla. Palvelun nyt avautuessa matkan normaalihinta muodostuu 3,50 euron lähtömaksusta ja sen lisäksi perittävästä 0,45 euron kilometrimaksusta. Kutsuplus toimii toistaiseksi pääosin Kehä I:n eteläpuolella kuitenkin niin, että idässä raja kulkee Viikin kampusalueen itäpuolella.

Kutsuplus-testiliikenne alkoi 1. lokakuuta 2012 rajatulla matkustajajoukolla, jota on laajennettu vähitellen. Testikäyttäjien palaute on ollut rohkaisevaa ja heiltä on saatu runsaasti hyödyllisiä kehitysehdotuksia. Monet kaipaavat esimerkiksi älypuhelimiin ladattavia Kutsuplus-sovelluksia matkan tilaamiseen. Alkuvaiheessa matkatilauksen voi tehdä ainoastaan selaimella.

Kuljettajien ja matkustajien palautteen perusteella muun muassa tilausjärjestelmän ja ajoneuvolaitteiden käytettävyyteen on jo tehty useita parannuksia. Palvelussa on lisäksi otettu käyttöön uusia ominaisuuksia, kuten ryhmätilausalennus, ystäväkutsu sekä yritys- ja perhekäyttöön tarkoitettu jaettu Matkakukkaro.

Testin alkaessa käytössä oli muutamia satoja pysäkkejä. Tällä hetkellä matkan voi tilata miltä tahansa mille tahansa alueen noin tuhannesta pysäkistä. Sinne, missä normaalit pysäkit eivät palvele riittävän hyvin, määritellään virtuaalipysäkkejä.

Kutsuplus-palvelun kehitystyö jatkuu. Kokeiltavaksi otetaan jatkossa useita erilaisia ominaisuuksia ja toimintoja, joista parhaiten matkustajia palvelevat jäävät pysyvään käyttöön. Parannuksia tehdään muun muassa tosiaikaiseen matkustajainformaatioon. Myös Kutsuplus-kuljettajien työtä helpottavia ominaisuuksia kehitetään edelleen.

Uutta joukkoliikennepalvelua on suunniteltu HSL:n, Liikenneviraston ja Aalto-yliopiston yhteisessä Metropol-hankkeessa jo vuodesta 2007. Taustalla olevaa älyliikennejärjestelmää kehittää Aalto-yliopiston tutkijaryhmän perustama Ajelo Oy.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.