Alkoholimainonnan rajoitukset ovat kiristymässä lasten ja nuorten suojelemiseksi. Vielä tänä keväänä eduskunnalle annettavassa lakiesityksessä vähennetään niitä tilanteita, joissa lapset ja nuoret altistuvat nykyisin alkoholimainonnalle.

Esityksessä alkoholimainonta yleisillä paikoilla kielletään: mainostaa ei saa esimerkiksi bussipysäkeillä, liikennevälineissä ja mainostauluilla kaupunkien keskustoissa. Poikkeuksena alkoholimainontaa ja sponsorointia saa kuitenkin harjoittaa yleisötilaisuuksissa eli esimerkiksi urheilutapahtumissa ja konserteissa. Myös alkoholijuomien anniskelu- ja myyntipaikoissa sekä niiden ulkopuolella saisi edelleen mainostaa alkoholijuomien nimiä ja hintoja.

Nykyinen alkoholin televisiomainontaa koskeva kello 21:n aikarajaa nostetaan kello 22 saakka ja se säädetään koskemaan myös radiomainontaa.

Jatkossa kiellettyä olisi myös alkoholimainonta, jossa käytetään kuluttajien osallistumista peliin, arpajaisiin tai kilpailuun. Myöskään kuluttajien itsensä tuottamaa tai jakamaa sisältöä (esimerkiksi valokuvia, videoklippejä tai mainosfilmejä) ei saisi käyttää alkoholimainonnassa.

Nykyisen alkoholilain mukaan väkevien alkoholijuomien nimet ja hinnat voidaan esittää Alkon painetussa hinnastossa. Lakiesityksen mukaan vähittäismyyntihinnastot (Alko, lento- ja laivayhtiöt) voitaisiin esittää myös internetissä.

http://www.stm.fi/vireilla/lainsaadantohankkeet/sosiaali_ja_terveydenhuolto/alkoholimainonnan_rajoittaminen

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.