Yli satavuotias vaunuvanhus nro 50 vasta entisöitynä

HKL-Raitioliikenne ja Oy Stadin Ratikat Ab järjestävät Helsingin keskustassa museoraitiovaunuajeluita yli satavuotiaalla vaunuvanhuksella. Museoliikennettä ajetaan entisöidyllä, 104 vuotta vanhalla puisella raitiovaunulla kesän kaikkina viikonloppuina lauantaisin ja sunnuntaisin. Liikenne alkaa lauantaina 18.5. ja päättyy sunnuntaina 1.9.

Kierroksille lähdetään Kauppatorilta linjan 1 päätepysäkiltä kello 10–17. Vaunut lähtevät tasalta ja puolelta, mutta jos pysäkillä on jonoa, vaunut lähtevät täytyttyään. Kierroksen hinta on 5 euroa. HSL:n liput eivät käy erikoislinjalla eikä museoratikkamatkaa voi maksaa matkakortilla. Kierroksen kesto on reilu 15 minuuttia ja reitti kulkee Kruununhaan, Kaisaniemen, Rautatieaseman ja Aleksanterinkadun kautta takaisin Kauppatorille.

”Sellainen ratikka, kaunis kuin karamelli, jossa oli sisällä vaan kaksi pitkittäistä puupenkkiä, ja takaa se oli avoin niin, että Porthaninkadun ylämäessä rohkeimmat pojat juoksi sen kiinni ja hyppäsi vauhdissa kyytiin. Ja rahastaja huusi vihaisesti murteellisella suomella, että ei saa hoppa sillä lailla!” Näin muisteli eräs vanhempi helsinkiläisrouva vasta entisöinnistä valmistunutta raitiovaunua numero 50 vuodelta 1909.

Nyt jo 104 vuoden kunnioitettavaan ikään ehtinyt raitiovaunu palveli kaupunkilaisia aina vuoteen 1956 ja kulki sellaisissakin kaupunginosissa, joihin ei enää raitiovaunulla pääse: KB-linjalla mentiin Kulosaareen ja H-linjalla Haagaan. Linja 10 puolestaan oli vanhan Puu-Pasilan ikioma raitiolinja.

Museoraitiovaunun entisöinti on ollut monivuotinen prosessi, jonka suunnittelu alkoi jo vuonna 2006. Varsinaiset työt aloitettiin vuonna 2010 ja valmista on tullut tänä keväänä. Suuri osa entisöintityöstä on taidokasta virolaista käsityötä. Viimeistely on tehty HKL:n Vallilan varikolla.

”Vaunun kanssa on todella saatu tehdä töitä – yllättäen kaikkein vaikeinta ei ollutkaan alkuperäisasun selvittäminen ja materiaalien löytäminen, vaan nykypäivän turvallisuusmääräysten huomioiminen”, sanoo hankkeen puuhamies Daniel Federley. ”Esimerkiksi nykyaikaisen jarrujärjestelmän sovittaminen satavuotiaisiin kuoriin tuotti paljon päänvaivaa, mutta lopputulokseen rohkenen silti olla todella tyytyväinen”.

Lisätietoja:

www.stadinratikat.fi

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.