passi_uusi_pieni

Passien uusi toimitustapa otettiin käyttöön tänä kesänä. R-kioskit ovat luovuttaneet passiasiakkaille jo yli 200 000 passia.

Kansalaisilta kerätyn palautteen sekä myös poliisin oman näkemyksen mukaan uusi passien jakelujärjestelmä on toiminut hyvin.

“Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä muun muassa siihen, ettei valmiin passin noutamiseksi tarvitse asioida poliisilaitoksella enää toistamiseen. Myös passin noutopaikkojen vapaammat aukioloajat ovat saaneet kiitosta – passinhan voi noutaa nyt myös viikonloppuisin”, kommentoi ylitarkastaja Heli Rajaniemi Poliisihallituksesta.

Alkuvaiheessa ilmenneet virheet on korjattu

Yksittäiset ongelmat passin noutamisessa R-kioskeilta ovat aiheutuneet poliisin järjestelmään tehdyistä puutteellisista merkinnöistä. Toisinaan myös asiakkaat ovat unohtaneet ottaa mukaan noutoilmoituksen tai sen sisältämän lähetystunnuksen, jota vastaan valmis passi R-kioskeilla luovutetaan. Epätietoisuutta on myös ollut siitä, millä asiakirjalla henkilöllisyys voidaan R-kioskilla todentaa.

”Passin noutajan henkilöllisyys voidaan R-kioskilla todentaa lähtökohtaisesti vain voimassa olevalla passilla tai voimassa olevalla henkilökortilla, jotka ovat Suomessa ainoat viralliset henkilöllisyyttä osoittavat asiakirjat”, Rajaniemi kertoo. ”Mikäli asiakkaalla ei sellaista ole, poliisin järjestelmään merkitään noutotietoihin poikkeuslupa, esimerkiksi ajokortin hyväksymisestä”, Rajaniemi täsmentää. 

Poliisille on tullut jonkin verran palautetta myös siitä, ettei passinhakija ole saanut passin noutoilmoitusta tekstiviestitse lainkaan. Näissä tapauksissa on usein ollut kyse siitä, että poliisilaitoksella on kirjattu noutotietoihin väärä puhelinnumero tai passinhakijan antama prepaid-puhelinnumero, joka ei olekaan enää käytössä.

“Kun vertaa uudistuksen alkuaikaan, näiden inhimillisten virheiden määrä on tänä päivänä jo huomattavasti pienempi. Häiriötilanteita on saatettu raportoida muutamia yksittäisiä päivässä, kun passeja jaetaan päivittäin jopa tuhansia”, Heli Rajaniemi laskeskelee.

Tilannetta on selvästi parantanut lisätty ohjeistus ja muistutukset sekä passin hakijoille että poliisin omalle henkilökunnalle.

Kehitystyötä jatketaan 

Erityisesti pääpoliisiasemilla on siirrytty ajanvarauksella toimivaan palveluun. Kesällä heti järjestelmän käyttöönoton jälkeen ajanvarausjärjestelmä ruuhkautui niin sanottujen haamuvarausten takia. Virheet nykyisessä varausjärjestelmässä on kuitenkin korjattu.

Ensi vuonna poliisi ottaa käyttöön sähköisen asiointipalvelun passin tilaamisessa ja uudistaa myös ajanvarausjärjestelmän. Uudistuksessa poliisi kiinnittää erityistä huomiota palveluiden käytettävyyteen ja selkeyteen. Tuleva järjestelmä muun muassa lähettää asiakkaille muistutustekstiviestin varatusta ajasta edellisenä iltana. 

Jatkossa poliisi parantaa myös puhelinpalveluita. Puhelinkeskuksen kautta saa jatkossa neuvontaa liittyen passien tilaamiseen ja hakemiseen.

Kehitystyön tavoitteena on asiakaspalvelun parantaminen palvelukanavia ja joustavuutta lisäämällä.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.