pic44444

Suomalainen tankkialustonnisto katoamassa: Miten käy työpaikkojen?

– Viisi tankkeria myydään Huoltovarmuuskeskukselle ja Ilmariselle
– 
Kolme tankkeria myydään myöhemmin kokonaan

Neste Shipping tiedotti 19. syyskuuta 2013 luopuvansa kokonaan varustamotoiminnastaan, koska se on ollut jo pitkään kannattamatonta. Jatkossa yhtiö aikoo keskittyä jalostamotoimintaan.
Suunnitelman mukaan yhtiö myy kaikki aluksensa ja ulkoistaa niiden miehitys- ja hoitovarustamotoiminnan. Merimies-Unioni pitää suurena vaarana, että mikäli miehitysyhtiö on ulkomaalainen, uhkana on suomalaisten työpaikkojen katoaminen. Järjestelyjen piirissä on kaiken kaikkiaan 320 työpaikkaa.
Viisi säiliöalusta (Mastera, Futura, Neste, Kiisla ja Suula) ja kolme hinaajaa (Ukko, Ahti ja Esko) myydään Huoltovarmuuskeskukselle ja Keskinäisen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen omistamille yhtiölle.

Kolme alusta myydään kokonaan – miten käy miehistöjen?

Lisäksi Neste Oil suunnittelee myöhemmin luopuvansa kokonaan säiliöaluksistaan Tempera, Purha ja Jurmo sekä myyvänsä 50 prosentin omistusosuutensa ruotsalaisen Stena-varustamon kanssa yhdessä omistamistaan aluksista Stena Poseidon, Palva ja Stena Arctica.
Merimies-Unioni pitää vahvana uhkana, että kolmen myytävän säiliöaluksen miehistöt jäävät kokonaan työttömiksi, kuten kävi jo elo-syyskuussa jolloin Neste Shipping ulosliputti kolme tankkeriaan Brittilipun alle. Ulosliputusten myötä 124 merimiestä menettivät työpaikkansa.
Lue Myös:
********************
Neste Shipping on Neste Oil-konsernin tytäryhtiö. Suomen valtio omistaa Neste Oilista 50,1 prosenttia. Syyskuussa toteutuneiden Nokia-kauppojen myötä Neste Oil nousi Suomen suurimmaksi yritykseksi noin 18 miljardin euron liikevaihdollaan.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.