ajanvaraus_oma

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) ajanvarauspuhelimissa on viime kuukausina ollut paljon vikoja. Viat ovat näyttäytyneet asiakkaille pääsääntöisesti palvelun hidastumisena. Ongelmat ovat johtuneet monista eri syistä. Useimmiten aiheuttaja on ollut verkkovika tai ongelmat Soneran tuottamassa palvelussa.

Puhelinongelmat ovat koskeneet pääsääntöisesti terveysasemien ajanvarauspuhelimia sekä vaihteen, Etelä-Karjalan keskussairaalan päivystyksen, poliklinikoiden ja osastojen sekä Parikkalan sairaalan puhelimia. Palvelu on ollut ajoittain hidasta, tai puhelimiin ei ole yksittäisinä päivinä saanut lainkaan yhteyttä. Myös takaisinsoittopyyntöihin ei kaikkina päivinä ole pystytty vastaamaan ajallaan, mikä on edelleen ruuhkauttanut palvelua.

Ongelmien takana ei ole yhtä yksittäistä syytä, vaan iso joukko erilaisia häiriöitä, jotka sattumalta ovat kasautuneet.

– Toimimme monitoimijaympäristössä. Palvelun sujuvuuteen vaikuttaa usean organisaation toiminta. Viimeaikaiset puhelinongelmat ovat johtuneet mm. rakennustyömaan kaapelikatkoista, verkkolaiterikoista, Soneran tuottaman palveluverkon ongelmista ja huonosti toimivasta palvelutuotannosta, listaa Eksote tietohallintopäällikkö Toni Suihko.

– Olemme Eksotessa todella pahoillamme, että jatkuvista puhelinongelmista aiheutuu asiakkaillemme haittaa. Henkilökuntamme on kuitenkin syytön ongelmiin; työntekijämme tekevät parhaansa, mutta valitettavasti saavat asiakkailta ensikäden palautteen, Suihko toteaa.

Selvitystyö Soneran kanssa on aloitettu

Koska suurin ongelmavyyhti liittyy Soneran palvelutuotantoon, on Eksote käynnistänyt puhelinpalvelun toimittajan Soneran kanssa mittavat selvitystyöt. Eksote tarkastelee myös yhteistyön jatkamisen mallia Soneran kanssa koskien ongelmallista palvelukokonaisuutta.

Sonera on selvittänyt palvelussa käytettävien laitteiden ja ohjelmistojen toimivuutta ja asetuksia sekä käytössä olevia yhteyksiä niin asiakkaan kuin myös laite- ja ohjelmistotoimittajien kanssa. Joitakin ongelmia on pystytty korjaamaan. Tällä hetkellä selvitetään miten asiakasverkon luotettavuutta voitaisiin parantaa.

– Olemme erittäin pahoillamme Eksoten kriittisen tärkeässä palvelussa syntyneestä tilanteesta. Pyrimme täydellä teholla ratkaisemaan palvelussa kasautuneita ongelmia, mutta monimutkaisesta vikatilanteesta ja osin onnettomista yhteensattumista johtuen työ on vielä kesken. Olemme sitoutuneet sataprosenttisesti Eksoten ja eteläkarjalaisten palvelemiseen ja haluamme työskennellä kaikin keinoin tilanteen ratkaisemiseksi, sanoo aluejohtaja Erkki Keränen Soneralta.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.