34623764783

Tänään eduskunnan täysistunnossa täydennettiin Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan kokoonpanoa. Valtuuskunnan yhdeksi varajäseneksi valittiin perussuomalaisen eduskuntaryhmän esittämä edustaja Halla-aho (ps). Perussuomalaisilla on parlamentaaristen menettelytapojen mukaan oikeus käyttää omaa harkintavaltaansa ehdokkaansa nimeämisessä.

Pidämme valitettavana, että perussuomalaiset nimesivät omaksi edustajakseen uskonrauhan rikkomisesta ja kiihottamisesta kansanryhmää vastaan lainvoimaisen tuomion saaneen kansanedustajan. Perussuomalaiset eivät valitettavasti ole toistuneista vetoomuksista huolimatta halunneet vaihtaa ehdokastaan valtuuskunnan varajäseneksi.

Euroopan neuvosto on Euroopan laajin valtioiden välinen poliittinen ihmisoikeusjärjestö, jonka tavoitteena on ihmisoikeuksien, demokratian ja oikeusvaltioperiaatteiden edistäminen. Euroopan neuvoston valtuuskunnan jäsenten on järjestön sääntöjen mukaan sitouduttava Euroopan neuvoston tavoitteisiin ja perusperiaatteisiin. Edellytämme, että kaikki Suomen valtuuskunnan jäsenet täyttävät nämä kriteerit ja toimivat näiden periaatteiden mukaisesti.

Petteri Orpo

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja