karna_jukka_kasvo-7137

SDP:n Kansanedustaja Jukka Kärnä

Viimeisen kahden vuoden aikana olen ollut joko itse tai avustajani välityksellä yhteydessä usean eri valtionyhtiön tai yksityisen yrityksen henkilöstön edustajiin.

Finnairin toimitusjohtajan hämärien asuntosotkujen ja johdon stay-bonusten tiimoilta järjestimme tapaamisen yhtiön henkilöstön edustajien kanssa.

Kun Kotkasta lakkautettiin Karhulan Ahlström, olin järjestelemässä tehdasvierailua, jonne osallistui niin entinen elinkeinoministeri Jyri Häkämies kuin työministeri Lauri Ihalainenkin.

Neste Shippingin kohdalla minuun oli yhteydessä kotkalainen jo nyt eläköitynyt toimitsija, joka kertoi kolmesta ulosliputettavasta tankkerialuksesta. Asian tiimoilta tapasin yhtiön työntekijöiden edustajan Kotkassa. Hän kertoi asiasta minulle huolensa, ja pyrin tämän jälkeen työssäni puuttumaan Neste Shippingin toiminnan epäkohtiin.

Näitä esimerkkejä riittää viimeisen kahden vuoden ajalta. Minuun tai avustajaani on jatkuvasti yhteydessä erilaisia ammattiyhdistystoimitsijoita ympäri maata. Irtisanomiset, työehtojen heikennykset ja yleinen epävarmuus taloudellisesta tilanteesta on saanut ihmiset liikkeelle sankoin joukoin.

Julkisuudessa on esitetty väitteitä siitä, että minä tai avustajani olisi ns. Hautala-gaten takana. Kumpikaan meistä ei ole ollut asiassa yhteydessä Iltalehden toimittaja Pekka Tiinaseen. Avustajani toimenkuvaan kuuluu selvittää tällaisia asioita, kuunnella kentän huolia ja sitä rataa. Avustajani lähti selvittämään myös Arctia Shipping -asiaa, aivan kuten hän oli selvittänyt Finnairin, Neste Shippingin, Stora Enson ja Kemijoki Oy:n sotkuja. Minä sain kuitenkin tietää Hautalan toimista vasta luettuani jutusta Iltalehdestä keskiviikkoaamuna.

Huoleni on ollut ja on edelleen valtion omistajaohjaus. Valtion omistamien yhtiöiden tehtävänä on turvata työllisyys ja toimia esimerkkinä muille yhtiöille. Nämä tavoitteet eivät ole viimeisen kahden vuoden aikana toteutuneet. Irtisanomistilanteissa työntekijäpuolta ei ole kuunneltu ja johtajien palkkiot ovat riistäytyneet käsistä.

Arktinen meriteollisuus voi tuoda Suomelle jatkossakin työtä ja toimeentuloa. Siihen tarvitaan valtion, tutkimuslaitosten ja yritysten yhteistyötä. Suomella on vahvaa osaamista meriteollisuudessa yhtä hyvin kuin ympäristöosaamistakin.

Uskon vahvasti siihen, että Suomen on oltava mukana viemässä osaamistaan ja aluksiaan Arktisille alueille. Tämä on ympäristönkin kannalta oikein. Uskon suomalaiseen työhön ja uskon suomalaiseen osaamiseen.

http://www.imatralainen.fi/blogit/rautakoura/260448-hautala-gatesta

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.