9ab356a3bdec7320ecb0c01dd7544e1e1396c1e7

Vuonna 2013 Rajavartiolaitoksen valvontalennoilla havaittiin Itämerellä vain 9 laitonta öljypäästöä. Eniten päästöjä, 107 kappaletta, raportoitiin vuonna 2001. Myös päästöjen koko on pienentynyt huomattavasti. Vuonna 2013 päästö oli keskimäärin noin 5 litraa, kun 2001 se oli 180 litraa.

9dbd205cb1498b48b9dd793d1b2da2a265a18340

 

Suomessa tilastoidaan myös muita kuin lentohavaintoja

Lentovalvonnan lisäksi Rajavartiolaitos ja pelastuslaitokset raportoivat öljypäästöistä satamissa tai rannan läheisyydessä. Myös kaikkien yhteenlaskettujen öljypäästöhavaintojen määrä on laskusuunnassa. Vuoden 2013 aikana Suomen viranomaiset havaitsivat yhteensä 50 öljypäästöä. Päästöt olivat pääsääntöisesti pieniä.

Rajavartiolaitos tutkii öljypäästötapaukset. Päästöön syyllistyneen aluksen omistajalle tai laivaisännälle voidaan määrätä öljypäästömaksu. Rajavartiolaitos voi myös käynnistää esitutkinnan. Vuonna 2013 Rajavartiolaitos aloitti tutkinnan yhdeksässä tapauksessa.

60aec6bcbd586400f93e5b0cb567f5231e16c77d

 

Kansainvälinen yhteistyö ja valvontaoperaatiot

Vuonna 2013 Suomen valvontalentotunteja kertyi Itämerellä yhteensä noin 625. Suurin osa ajasta lennettiin Suomen alueella, mutta noin neljännes lentotunneista valvottiin muiden maiden vastuualueita. Vastaavasti naapurimaiden koneet lensivät Suomen alueella noin 230 tunnin ajan.

Suomalaisten havaitsemista öljypäästöistä kaksi oli Viron alueella ja yksi Ruotsin alueella. Virolaiset havaitsivat Suomen puolella kolme öljypäästöä valvontalennoillaan.

Suomalaiset osallistuivat vuoden 2013 aikana myös valvontaoperaatioihin, joissa laivaliikenteen öljypäästöjä monitoroidaan tehostetusti vilkkaasti liikennöidyillä alueilla. Kaksi operaatioista oli Itämerellä ja yksi Pohjanmerellä.

Päästövalvonnassa kansainvälinen rajat ylittävä yhteistyö on tärkeää erityisesti kapealla Suomenlahdella, jossa laivat kulkevat Viron ja Suomen talousvyöhykkeiden rajalla.

Nykyaikaiset valvontalaitteet ja satelliittikuvat

Sekä Suomen, Ruotsin että Viron valvontalentokoneissa on viime vuosina uusitut ympäristövalvontalaitteet, joilla meriliikennettä voidaan seurata myös huonolla säällä ja pimeässä. Sivukulmatutkalla voidaan havaita öljypäästöjä jopa kymmenien kilometrien päästä valvontakoneen lentoreitistä. Koneissa on myös alusten tunnistamiseen soveltuvat laitteistot.

Öljypäästöjä valvotaan myös Euroopan meriturvallisuusvirasto (EMSA) satelliittikuvapalvelun kautta. Vuonna 2013 Suomen alueelta saatiin 215 satelliittikuvaa.

Lisää

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.