Erityispanostuksena vaaleissa on nuorille tärkeät vaaliteemat.

Yle panostaa ennennäkemättömästi eurovaalien käsittelyyn ohjelmistossaan. Kaikki vajaat 300 suomalaista eurovaaliehdokasta haastatellaan tv-studiossa. Haastattelut julkaistaan verkossa ja liitetään osaksi ehdokkaiden vaalikoneprofiileja.

“Tentissä jokaisella ehdokkaalla, tuli miten pienestä puolueesta tahansa, on mahdollisuus kertoa miten tekisi Euroopan paremmaksi. Verkko on luonnollisesti ykkösvälineemme näissä vaaleissa,” sanoo vaalien päätuottaja Jukka Niva.

“Pikaisissa muutaman minuutin tenteissä tenttaamme ehdokkaan arvoja. Minkälaista Eurooppaa ehdokas haluaa rakentaa. Emme testaa nippelitietoja, kuten esimerkiksi että osaako ehdokas Nizzan sopimuksen ulkoa”, sanovat Ylen politiikan toimittajat Jari Korkki ja Päivi Neitiniemi.

Eduskuntapuolueille omistetaan kampanjan aikana Ylessä kokonainen puoluepäivä, jonka kuluessa suomen- ja ruotsinkieliset Ylen uutis- ja ajankohtaisohjelmat käsittelevät kyseisen puolueen ja sen eurooppalaisen viiteryhmän politiikkaa. Puoluepäivä huipentuu illalla puheenjohtajan vaalitenttiin televisiossa.

Erityispanostuksena vaaleissa on nuorille tärkeät vaaliteemat. Kaksi Ylen ajankohtaistoimittajaa kiertää vaalikampanjan aikana kymmenessä Euroopan maassa. He raportoivat nuorille tärkeistä eurooppalaisista kysymyksistä erityisesti verkossa ja sosiaalisessa mediassa.

Vaalikevään aikana toteutetaan myös perinteiset ennakko-ohjelmat, puheenjohtajien yhteistentit, vaalikone ja vaali-illan tulospalvelulähetys sekä suomeksi että ruotsiksi. Yle Radio Suomi ja Yle Radio Vega tekevät valtakunnallisen ohjelmiston lisäksi alueellista palvelua, joka pureutuu EU-kysymyksiin.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.