OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuva: Christina Knookala

Stormossen ja Vaasan kaupunki allekirjoittavat tänään sopimuksen biokaasutoimituksista kaasubusseille, jotka kaupunki on päättänyt hankkia. Sopimus kestää vuoteen 2025. Paikallisliikenteen bussit Vaasassa kulkevat biokaasulla puolentoista vuoden kuluttua, mutta polttoainetta riittää myös muille ajoneuvoille. Stormossenilla on Koivulahdessa, 10 kilometriä Vaasasta, loppukesästä 2015 julkinen tankkausasema, jossa kaasuautonsa voi tankata. Linja-autot käyttävät kolmanneksen kaikesta Stormossenin tuottamasta biokaasusta. Siksi yhtiö laskee, että polttoaine saattaa kiinnostaa myös esimerkiksi takseja ja kuljetusyrityksiä, ja ehkä myös tavallisia yksityisautoilijoita. Bussien käyttämän kaasun lisäksi kaasua riittää noin 1500 henkilöautolle vuodessa, kertoo Stormossenin toimitusjohtaja Leif Åkers. Biokaasulla kulkevat autot vähentävät hiilidioksidi päästöjä ja ilman hiukkaspitoisuutta. Autojen polttoainekustannukset myös pienenevät.

Stormossen on Suomen ensimmäinen jäteyhtiö, joka jalostaa biojätteestä liikennepolttoainetta maakaasuverkoston ulkopuolella. Kaasuauton ostaja voi kuitenkin tuntea olonsa turvalliseksi. Yhteensä maailmassa on jo noin 17 miljoonaa kaasuautoa, joten tekniikka ei ole uusi. Markkinoilla on monia hybridimalleja, joissa on kaasu- tai sähkömoottori. Tavallisen auton voi muuttaa sähköautoksi parilla tonnilla, toteaa Åkers. Ruotsissa monilla alueilla on jo käytössä linja-autoja, jotka kulkevat biojätteestä tuotetulla biokaasulla, sanoo Åkers, joka on vakuuttunut että Stormossenille tämä ei tule aiheuttamaan suuria teknisiä haasteita. Tuotantoprosessin häiriötilanteen varalta meillä tulee olemaan maakaasua varastoituna. Ei siis ole olemassa sellaista vaaraa, että bussit tai kaasuautot jäisivät ilman kaasua.

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.