14317714827_a91690228e_z

 Länsimetron jatke

Valtio ja Helsingin seudun kunnat ovat neuvotelleet MAL-sopimuksen, jossa liitetään yhteen liikenneratkaisut ja asuntotonttien kaavoitus. Valtio rahoittaa Länsimetron jatkamista Matinkylästä KIvenlahteen.  Helsingin seudun kunnat sitoutuvat kasvattamaan asuntotonttien kaavoitusta vuosina 2016 – 19 kerrosalana mitattuna noin 25 prosentilla verrattuna voimassa olevaan MAL-aiesopimukseen.

– Espoo sitoutuu täyttämään tämän tavoitteen, sanoo kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

– Espoo ei rakenna vain metroa, vaan erityisesti sitä, mitä Länsimetro mahdollistaa. Se tarkoittaa monipuolista asumista, selkeää viestiä elinkeinoelämälle tulevaisuuden kehityskäytävästä, älykästä päästötöntä liikennejärjestelmää, palvelujärjestelmän kehittämistä, tapahtumia ja matkailua, Mäkelä jatkaa.

– Espoon kaupunkirakenteen kannalta on välttämätöntä, että Länsimetro jatkuu Espoolahteen, jolloin kaikki Espoon viisi kaupunkikeskustaa ovat raiteiden varrella, Mäkelä sanoo.

Espoota kehitetään verkostokaupunkina, jonka viisi kaupunkikeskusta Leppävaara, Tapiola, Matinkylä-Olari, Espoonlahti ja Espoon keskus ovat kukin keskisuuren suomalaiskaupungin kokoisia. Länsimetron tuleva päätepiste Espoonlahti on jo nyt 55 000 asukkaan merellinen asuin-, työpaikka- ja palvelukeskus.

– Koko Suomen kilpailukyvyn kannalta tärkeää on metron varteen sijoittuvan Otaniemen-Tapiolan-Keilaniemen alueen kehittyminen. Tarvitsemme Suomessa lisää osaamis- ja tietointensiivisiä yrityksiä ja työpaikkoja, Mäkelä toteaa.

Länsimetron jatkeen pituus on noin 7 kilometriä. Asemia osuudella on suunnitteilla viisi: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti.

Lisätietoja:
www.lansimetronjatke.fi

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.