Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry esittää tyytyväisyytensä siihen, että valtiovarainministeri Antti Rinteen esitys maamme pieni- ja keskituloisten eläkkeensaajien ostovoiman parantamiseksi toteutui maan hallituksen budjettiriihessä.

–       Tässä taloustilanteessa olemme tyytyväisiä siihen, että pieni- ja keskituloisten eläkkeensaajiemme ostovoimaa tuetaan eläketulovähennystä korottamalla. Tämä toimenpide tulee osaltaan hiukan parantamaan heidän ostovoimaansa sekä torjuu eriarvoistumiskehitystä maassamme, toteaa Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry:n puheenjohtaja Matti Hellsten.

–       Pettymys taas on se, ettei takuueläkkeisiin tehtävä kymmenen euron tasokorotus kuukaudessa saanut kannatusta muilta hallituspuolueilta, Hellsten jatkaa.

Eläkkeensaajien Keskusliitto on pahoillaan siitä, että indeksijäädytykseen ei lopultakaan oikaisua tullut.

–       Jäädytys leikkaa heti reaalista ostovoimaa ja alentaa sosiaaliturvan tason pysyvästi alemmalle kehitysuralle myös tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Tämä tarkoittaa suurta ja pysyvää heikennystä maamme eläkkeensaajille, mikäli jäädytystä ei hyvitetä täysimääräisenä tulevien indeksitarkistusten yhteydessä. Edellytämme, että ensi kevään eduskuntavaalien jälkeen muodostettava hallitus korjaa tämän vääryyden ja hyvittää nyt päätetyn indeksijäädytyksen eläkkeensaajille, kertoo EKL:n toiminnanjohtaja Timo Kokko.