raitiovaunuitsenaisyydenkadulla2b

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti kesäkuussa jatkaa raitiotiehankkeen toteuttamista jatkosuunnittelulla. Tampere esitteli hanketta kotimaisille ja kansainvälisille raitiotiejärjestelmien toimittajille, rakentajille, suunnittelijoille ja rahoittajille suunnatussa informaatioiltapäivässä Helsingissä maanantaina 8. syyskuuta 2014. Paikalla oli yli 100 hankkeesta kiinnostuneiden tahojen edustajia.

Tampereen raitiotien ensimmäinen linjan yleissuunnitelma Hervannan kaupunginosasta keskustan läpi Lentävänniemeen on valmistunut huhtikuussa 2014. Siihen kuuluu myös raitiotiehaara Kaupista yliopistollisen keskussairaalan kampusalueelta keskustaan.

Raitiotien ensimmäisen, noin 23 kilometrin linjan ulottuvilla ovat Tampereen suurimmat väestö- ja työpaikkakeskittymät, voimakkaimmat joukkoliikenteen reitit, maakunnallinen keskussairaala, valtakunnallinen rautatieasema, neljä korkeakoulua sekä merkittäviä täydennysrakentamisen mahdollisuuksia.

Tampereen kaupunkikehityksen johtaja Kari Kankaala korosti esityksessään raitiotien ohjaavaa merkitystä kaupungin kehityksessä. – Raitiotien perimmäinen tarkoitus on sujuvoittaa kuntalaisten arkea. Niin tamperelaiset kuin kunnallispolitiikka ovat selkeästi ratikkaan pohjautuvan joukkoliikenneratkaisun kannalla. Kasvava kaupunki tarvitsee pitkälle tulevaisuuteen kestävät joukkoliikenneratkaisut.

Tampereella on nyt 220 000 asukasta ja kaupunkiseudulla yli 350 000 asukasta. Väestöennusteissa kaupunkiseudulle ennustetaan voimakasta yli 100 000 asukkaan kasvua vuoteen 2040 mennessä, josta pääosa sijoittuisi keskuskaupunkiin. Tampereen ympäristökunnista myös Pirkkala, Ylöjärvi ja Kangasala ovat ilmaisseet kiinnostuksensa raitiotien ulottamiseen omille alueilleen.

Tampereen kaupunkiympäristön kehittämisen tilaajapäällikkö Risto Laaksonen kertoi, että kaupunki on kaavoittanut ja täydennysrakentanut määrätietoisesti raitiotiekäytävää jo vuosia, valtion kanssa tehtyjen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusten mukaisesti. – Nyt on saatu valtuustolta ja maan hallitukselta vahva signaali, että hanketta pitää viedä voimakkaasti eteenpäin.

Raitiotien ensimmäinen vaiheessa sen vaikutuspiirissä kävelyetäisyydellä olisi arviolta 60 000 asukasta ja lähes 40 000 työpaikkaa. Raitiotielinjan varrelle on jo käynnissä mittava lisärakentamisen kaavoitustyö. Linjan varrella on 19 täydennysrakentamisen suunnittelukohdetta. Tehokas, helppo ja sujuva joukkoliikenne antaa lisää mahdollisuuksia kaupunkirakenteen täydentämiseen.

Tampereen kaupunginvaltuusto päättää jatkosuunnittelun pohjalta rakentamisvaiheeseen siirtymisestä vuonna 2016. Viime kesäkuun päätöksessään valtuusto asetti hankkeen rakentamisen reunaehdoiksi 250 miljoonan euron infrarakentamisen hintakaton ja valtion osallistuminen infrakustannuksiin 30 prosentilla.

Hankkeen seuraavassa vaiheessa valitaan hankintakonsultti, minkä jälkeen suunnittelu voi edetä kohti rakennuttajan valintaa. Myös erilaiset rahoituksen toteutusmallit selvitetään.

» www.tampere.fi/kaupunkiraitiotie

 

By VictoriaMedia

Victoria Media eli Kerttu Vali on Uutisharrastaja, Uutiskissa, Vaikuttaja, Luontoaktivisti, Lukutoukka, Nörtti, Tiedonkerääjä sekä Tutkija.