Kansainvälinen FASD-päivä muistuttaa raittiudesta raskausaikana. Alkon, R-kioskin, S-ryhmän ja Kehitysvammaliiton yhteisen kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta siitä, että alkoholi ja raskaus eivät sovi yhteen. Alkoholinmyynti aloitetaan Alkossa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

FASD-päivän* 9.9. yhteisen kampanjan tavoitteena on lisätä raskautta suunnittelevien ja odottavien äitien tietoisuutta siitä, että alkoholi ja raskaus eivät sovi yhteen. Alkoholi on haitallista kaikissa raskauden vaiheissa.

Alko on ollut jo vuodesta 2015 lähtien mukana lisäämässä FASD-tietoisuutta ja avannut ovensa FASD-päivänä 9.9. yhdeksän minuuttia normaalia aukeamisaikaa myöhemmin, esimerkiksi klo 9.09 tai 10.09.

Alkojen lisäksi myös R-kioskit ja S-ryhmän myymälät– Prismat, S-marketit, Food Market Herkut, Alepat, Salet ja ABC:t – ympäri Suomen ovat mukana kampanjoimassa raittiin raskauden puolesta. Alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia tavallista myöhemmin ja herätellään näin tärkeän teeman äärelle. Kampanjan viesti näkyy Alkon 373 myymälän lisäksi noin 450 R-kioskissa ja reilussa 1000 S-ryhmän päivittäistavarakaupan toimipisteessä.

”Yhteistyö Kehitysvammaliiton kanssa ja FASD-päivässä kampanjointi on meille tärkeä perinne. Haluamme lisätä yleistä tietoisuutta raskaudenaikaisesta alkoholinkäytöstä asiallisesti ja syyllistämättä. Olemme iloksemme saaneet mukaan kampanjaan myös päivittäistavarakauppaa. R-kioski on ollut kampanjassa mukana vuodesta 2019 ja S-ryhmä vuodesta 2020 lähtien”, sanoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.

”Pienikin alkoholimäärä raskausaikana voi aiheuttaa sikiövaurioita. Valitsemalla täysraittiuden odottava äiti suojaa lastaan. Tarvitsemme laajaa yhteistyötä tämän viestin perille saamiseksi kaikille raskautta suunnitteleville”, toiminnanjohtaja Susanna Hintsala Kehitysvammaliitosta sanoo.

”R-kioskin toimintaan kuuluu olennaisena osana vastuullisuus, jonka kulmakiviä ovat vastuu ihmisistä, ympäristöstä ja arvoketjusta sekä vastuulliset ja terveelliset tuotteet. Kannustamme asiakkaitamme vastuullisiin valintoihin. FASD-tietoisuuden lisääminen myös meidän asiakaskunnassamme tukee vastuullisuustavoitteitamme ja meidän olikin helppo taas lähteä kampanjaan mukaan”, kertoo R-kioskin viestintä-, vastuullisuus- & talent management -johtaja Ann-Charlotte Schalin.

”Olemme FASD-kampanjassa mukana jo kolmatta vuotta ja se alkaa tulla tutuksi myymälöillemme ja asiakkaillemme. Meillä on yli 1000 myymälää ympäri Suomen ja tämä pieni teko on tärkeä viesti. Mitä enemmän kampanja saa näkyvyyttä, sen parempi tälle tärkeälle asialle”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Alkoholin käytön turvarajaa raskaudessa ei voi määritellä

Odottavien äitien raskaudenaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa vuosittain tuhansille sikiöille kehitysriskin. Joka vuosi Suomessa syntyy 600–3 000 lasta, joilla on jonkinasteinen alkoholivaurio äidin päihteiden käytön takia. Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on tällä hetkellä yksi merkittävimmistä kehitysvammaisuuden aiheuttajista länsimaissa.

Alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden laajaa kirjoa kuvaava FASD koskettaa suurta joukkoa lapsia, nuoria ja aikuisia. Alkoholin aiheuttamat vauriot näkyvät vaikeuksina oppimisessa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja oman käyttäytymisen säätelyssä.

”Kun äiti juo, sikiökin juo. Alkoholi on sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon odottava äiti voi itse vaikuttaa. Täysraittius raskausaikana riittää. Alkoholin käytön turvarajaa kun ei voida määritellä”, kertoo Marja Aho.

 

Lisätietoa FASDista Kehitysvammaliiton sivuilta: https://www.kehitysvammaliitto.fi/fasd.

By VictoriaMedia

Victoria Media - Kotimaan Uutiset, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka. Email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi