Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen , kuva: Eeva Anundi

Compass Group kertoi tänään joulukuussa aloitettujen yt-neuvotteluidensa päättymisestä.  PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kuvaa tulosta todella kovaksi iskuksi. Hän perää valtavan globaalin yrityksen vastuuta työntekijöistään.

Compass Group kertoi tänään julkisuuteen joulukuussa aloitettujen yt-neuvotteluidensa päättymisestä. Niiden perusteella tämän vuoden aikana irtisanottaisiin enintään 365, osa-aikaistettaisiin enintään 550 ja lomautettaisiin määräaikaisesti tai toistaiseksi 2300 työntekijää. Operatiivisten suunnittelijoiden ja gastro chefien osalta neuvottelut jatkuvat yhdistettynä toimihenkilöitä koskeviin neuvotteluihin. Neuvottelujen piirissä oli yhteensä noin 2700 henkilöä.

”Tämä on työntekijöille todella kova isku. Se lisää työsuhteiden ja toimeentulon epävarmuutta”, Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Compass Group perustelee tilannetta arviollaan, jonka mukaan asiakaskäyttäytyminen on muuttumassa pysyvästi, kun etätyö ja –opiskelua osittain jatketaan. Yritys haluaa sopeuttaa henkilöstömääränsä kysynnän muutoksiin.

Rönni-Sällinen toivoo yritykseltä malttia, sillä tässä vaiheessa ei tiedetä, mihin maailma menee, kun korona helpottaa.

”Valtavalla globaalisti toimivalla pörssiyhtiöllä on vahvemmat hartiat sietää epävarmuutta kuin työntekijöillä. Vielä olisi voinut jatkaa sopeutumista nykytilanteeseen lomautuksilla ja jättää irtisanomiset ja muut pysyvät ratkaisut odottamaan. Toivon, että kaikkia irtisanomisia ei toteutettaisi, vaan jokaista irtisanomista harkittaisiin viimeiseen saakka.”

Nyt päättyneet neuvottelut olivat jo toiset suuret ravintolahenkilöstöä koskevat yt-neuvottelut 8 kuukauden sisällä. Compass Groupin alueellinen pääluottamusmies Timo Tiikkaja kuvaa neuvottelujen lopputulosta musertavaksi.

”Olen todella surullinen. Olisin toivonut, että Compass Group olisi isona yrityksenä kantanut yhteiskuntavastuun huolehtimalla työntekijöistään. Mitä enemmän työntekijöitä osa-aikaistetaan, sitä enemmän he joutuvat hakemaan erilaisia tukia yhteiskunnalta toimeentulonsa tueksi. Se on väistämätöntä”, Tiikkaja sanoo.

Hän pitää tärkeänä, ettei kukaan jäisi nyt yksin vaikean tilanteensa kanssa, vaan hakisi rohkeasti apua. Sitä on saatavilla luottamushenkilöiltä, liitosta ja monilta muilta tahoilta.

Rönni-Sällinen toivoo, että yritys seuraisi erittäin tarkasti myös toimiensa vaikutusta työhyvinvointiin. ”Korona-aika on ollut kaikkineen ihmisille raskasta. Irtisanomiset, tuntien vähentämiset ja lomautukset tiivistävät työtahtia. Huoli on myös siitä, miten työntekijät jaksavat.”

Maailman suurin catering-yhtiö Compass Group kasvoi Suomen oloissa isoksi, kun se osti  reilu puolitoista vuotta sitten Fazer Food Servicen.

Rönni-Sällinen toteaa, että Compass Groupin ratkaisuilla on vaikutusta myös koko alaan ja siihen, millaisia työsuhteita on tarjolla. Henkilöstöravintolat ovat ravintola-alalla tarjonneet eniten kokopäiväisiä työsuhteita. Onko niin jatkossa – siihen alalla Suomen suurimman yrityksen toimilla on suuri vaikutus.

”Kokoaikaisen työn määrä uhkaa vähentyä ja työsuhteiden epävarmuus kasvaa.”

Parasta aikaa on menossa yritysten kustannustuen haku ja seuraavaa hakua valmistellaan työ- ja elinkeinoministeriössä. Rönni-Sällinen pitää erittäin tärkeänä, että tukia maksetaan ja että Suomessa yhteenlaskettujen tukien tukikatto nostettaisiin samalle tasolle muun EU:n kanssa.

”Yrityksiä tuetaan, jotta ne eivät kaatuisi, vaan pystyisivät työllistämään jatkossakin. Onkin todettava, että tämä tietysti asettaa yrityksille myös moraalisen vaatimuksen pitää työntekijöistään kiinni viimeiseen saakka.”

By VictoriaMedia

Victoria Media - Kotimaan Uutiset, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka. Email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi