Hätäkeskuslaitoksen alkuvuoden tilastot osoittavat, että hätäpuheluihin vastataan yhä tehokkaammin. Vastattujen hätäilmoitusten määrä on kasvanut viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna seitsemän prosenttia.

Tammi-kesäkuussa 2019 vastattiin 1 400 000 hätäpuheluun. Viime vuoden vastaavana aikana luku oli 1 300 000. Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuoho kertoo, että uusi hätäkeskustietojärjestelmä ERICA on mahdollistanut aiempaa tehokkaamman vastaamisen hätäpuheluihin.

– Uuden tietojärjestelmän tekniset ratkaisut mahdollistavat nopeamman hätäpuheluun vastaamisen. Hätäpuhelut yhdistyvät vapaana olevalle päivystäjälle konkreettisesti nopeammin kuin aiemmin. Samoin tietojärjestelmän yleinen käytettävyys mahdollistaa hätäilmoituksen käsittelyn tehokkaammin, kertoo Hopearuoho

Vastattujen hätäpuheluiden kasvu sekä alkuvuoden henkilöstöhaasteet näkyvät suoraan hätäkeskusten päivystyshenkilöstön työmäärässä. Tarkasteluajanjaksolla vastattujen hätäpuheluiden määrä kasvoi viime vuodesta noin 17 prosenttia toteutunutta henkilötyövuotta kohden.

92 prosenttiin puheluista vastataan 10 sekunnissa

Tammi-kesäkuun aikana 92 prosenttiin hätäpuheluista vastattiin 10 sekunnissa (96 % vuonna 2018) ja 95 prosenttiin 30 sekunnissa (98 % vuonna 2018). Hätäpuhelumäärän kasvusta ja uuden tietojärjestelmän käyttöönotosta huolimatta hätäkeskukset ovat Tommi Hopearuohon mukaan pysyneet vastausaikatavoitteissa.

– Hätäkeskustietojärjestelmä ERICA otettiin vaiheittain käyttöön kuudessa hätäkeskuksessa marraskuun 2018 ja toukokuun 2019 välisenä aikana. Kaikkien hätäkeskusten kohdalla vastausajoissa toistui sama trendi, jolloin toiminta oli käyttöönoton jälkeen normaalia hitaampaa. Toiminta palautui kuitenkin nopeasti aiemmalle tasolle.

Viranomaisille välitetyt tehtävät lisääntyivät 4 prosentilla

Kaikista hätäilmoituksista noin 700 000 eli noin puolet välitettiin tehtäväksi muille viranomaisille. Muut ilmoitukset hoidettiin hätäkeskuspäivystäjän ohjeistuksella. Välitetyt tehtävät jakaantuivat eri viranomaisille seuraavasti: ensihoito 55 %, poliisi 35 %, pelastus 6 %, sosiaalipäivystys 4 %.

– Hätäilmoituksen perusteella välitetyt tehtävämäärät ovat kasvaneet tammi-kesäkuun aikana noin neljä prosenttia viime vuodesta. Kasvuun ovat vaikuttaneet hätäpuheluiden määrän kasvu sekä uusi riskinarviotyökalu, joka määrittelee entistä tarkemmin, mitkä tilanteet välitetään viranomaisille tehtäväksi. Poliisi- pelastus-, sosiaali- ja terveystoimi sekä Rajavartiolaitos määrittelevät työkaluun tehtävän muodostumiseen vaikuttavat hälytyskriteerit kukin oman toimialansa näkökulmasta, Hopearuoho kuvailee.

Virheellisissä ilmoituksissa kasvua

Hätäkeskukseen tuli puolen vuoden aikana 405 000 hätänumeroon kuulumatonta ilmoitusta. Virheellisten ilmoitusten osuus on kasvanut selkeästi edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Muutos selittyy suurimmilta osin vastattujen hätäpuheluiden kasvaneella määrällä ja uuden tietojärjestelmän kirjaamismenetelmien muutoksella.

– Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Ihmisten pahaa tarkoittamaton epätietoisuus erilaisista palveluista ja asioista saa heidät kääntymään hätäkeskuksen puoleen. Osa virheellisistä ilmoituksista on valitettavasti myös ilkivaltaisia, joista teemme tarvittaessa tutkintapyynnön poliisille, Hopearuoho huomauttaa.

By VictoriaMedia

Victoria Media - Kotimaan Uutiset, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka. Email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi