tankkaus [1]

Öljyalan Keskusliitto katsoo, että kuluttajia johdetaan harhaan, kun valmisteverotonta biokaasua markkinoidaan vertaamalla sen hintaa bensiinin ja dieselin hintoihin, joihin sisältyy valmistevero. Kaasuyhtiö Gasum järjestää lauantaina 30. marraskuuta tempauksen, jossa korostetaan biokaasun halvempaa hintaa myymällä bensiiniä, dieseliä ja korkeaseosetanolia biokaasun litrahinnalla.

Suomessa otettiin vuonna 2011 käyttöön hyvä, läpinäkyvä energiaveromalli, joka mahdollistaa eri polttoaineiden kohtelun tasapuolisesti perustuen energiasisältöön ja päästöihin. Malliin on kuitenkin jäänyt poikkeuksia, jotka asettavat liikenteen polttoaineet eriarvoiseen asemaan ja vääristävät kilpailutilannetta. Esimerkiksi biokaasu on kokonaan vapautettu valmisteverosta ilman ympäristöperusteita. Öljyalan Keskusliiton mielestä biokaasun verotuki olisikin poistettava.

Mikäli biokaasu maksaisi sille kuuluvat verot energiaverotusmallin mukaisesti, sen hinta litrahinnaksi muutettuna olisi noin 1,56 euroa. Se olisi siis lähes saman hintaista kuin 95-oktaaninen bensiini, jonka hinnasta lähes 60 prosenttia on veroja, todetaan Öljyalan Keskusliitosta.

-Asia on hyvä nostaa esille liittyen markkinointitempaukseen, jossa korostetaan biokaasun ”kilpailukykyistä hintaa”. Ei ole reilua, että biokaasu saa valmisteverottomuudestaan aiheetonta kilpailuetua esimerkiksi hyvälaatuisiin nestemäisiin biopolttoaineisiin verrattuna, toteaa Öljyalan Keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä. Hänen mielestään nykyisessä valtiontalouden kurimuksessa ei ole realistista kuvitella, että tasapuolisuus pystyttäisiin toteuttamaan alentamalla nestemäisten biopolttoaineiden veroja, vaikka se kuluttajan kannalta olisikin houkutteleva vaihtoehto.

-Biokaasu on vapautettu valmisteverosta ilman ympäristöperusteita, kun taas kestävästi tuotetut nestemäiset biopolttoaineet ovat valmisteverotuksen piirissä, vaikka niiden päästöt ovat jopa pienempiä kuin biokaasun. Nestemäisistä liikennepolttoaineista kerätään vuosittain noin 2,7 miljardia euroa veroja, joilla rahoitetaan yhteiskunnan monia toimintoja. Yhteisen hyvän kannalta olisi parempi, jos kaikki liikennepolttoaineet olisivat mukana nykyisessä veromallissa, huomauttaa Vänskä.

-Viime aikoina on keskusteltu kilpailua vääristävistä uusiutuvan energian tuista ja todettu, että verotuet ovat paitsi saamatta jääviä tuloja myös verrattavissa menoihin, ja että tuista tulisi päästä eroon. Oletettavaa onkin, että biokaasukin tullaan ottamaan ennen pitkää valmisteveron piiriin, joten kuluttajille ei pitäisi luoda mielikuvaa siitä, että sen hinta tulee aina pysymään nykytasolla, Vänskä toteaa.

By VictoriaMedia

Victoria Media - Kotimaan Uutiset, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka. Email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi