Orimattilan kaupungille on kevään aikana laadittu brändikoodi konsultin johdolla Orimattilan elinkeinotyöryhmän nimeämässä ydinryhmässä. Brändityön yhteydessä kaupungille jalostui myös uusi logo ja slogan.
Maanantaina 15.8. kokoontunut Orimattilan kaupunginhallitus päätti ottaa käyttöön kokouksessa esitellyn brändikoodin sekä uuden logon. Myös Orimattilan edeltävä logo ”Liehuva harja” on edelleen kaupungin ja esimerkiksi kivisenä maamerkkinä Nelostiellä Orimattilan liittymän kohdalla.
Uudessa logossa ratsu-shakkinappula ilmentää mustaa hevosta, joka on todellinen yllättäjä. Ratsu on shakissa kolmen sotilaan arvoinen nappula, jonka siirtotapa on poikkeuksellinen muihin verrattuna, sillä se voi siirtyä kaksi askelta kerralla.
Tulevaisuuteen katsova ratsu yhdistettynä sloganiin: ”Kannattava siirto” tarkoittaa, että Orimattila on yrittäjän sijoittumiselle kilpailukykyinen ja kannattava siirto. Asukkaalle Orimattila on kannattava siirto aitoon maaseudun rauhaan, kuitenkin metropolialueella. Shakki on älykkäiden peli, ja siirto Orimattilaan on edullinen sekä palveluiden ja sijoittumisen kannalta älykäs ratkaisu.
Uusi logo esiteltiin kuntalaisille ensimmäisen kerran sunnuntaina 14.8. Orimattilan Elomarkkinoilla. Logo otettiin vastaan tunnustellen.
–Kysyttiin esimerkiksi sitä, onko Orimattilassa shakinpelaajia. Ei välttämättä, mutta nimenomaan niitä kannattavia siirtoja tänne haluamme. Uudet yrittäjät, asukkaat ja shakinpelaajat ovat tervetulleita.
Hieman hämmennystä aiheuttivat mustan rinnalla logon värivaihtoehdot keltainen ja vihreä. Pirteät värit on ajateltu esimerkiksi kaupungin nuorisotoimen tai erilaisten tapahtumien käyttöön. Moni markkinoilla kommenttinsa ilmaissut mieltyi maaseutukaupungissa logon vihreään vaihtoehtoon.
Orimattilan visuaalisen ilmeen kokonaisuuden, värivaihtoehtojen ja graafisen ohjeiston suunnittelua jatketaan. Lisäksi kaupunki kehittää organisaatiotaan uuden kuntalain pohjalta aiempaa viestivämmäksi, osallistavammaksi ja vuorovaikutteisemmaksi.