Esimerkki tietojenkalastelusivusta: Huomaa puuttuva lukkokuvake (SSL/TLS-salaus ei ole käytössä) sekä normaalista poikkeavien tietojen, kuten henkilötunnuksen ja puhelinnumeron kysely, jota verkkopankin kirjautumissivu ei normaalisti kysy.
Aktian nimissä kalastellaan taas henkilötietoja. Pyydämme asiakkaita poistamaan kalasteluviestit avaamatta linkkejä.
Aktia ei koskaan kysele sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä tili- ja korttinumeroita eikä verkkopankkitunnuksia, turvalukuja tai henkilötunnusta.
Jos epäilet verkkopankkitunnuksesi joutuneen kolmannen osapuolen haltuun, ilmoita asiakaspalveluumme puh. 010 247 010 (ark. 8–20). Turvallisuutesi vuoksi asiakaspalvelu sulkee voimassa olevan verkkopankin ja luo sinulle uudet verkkopankkitunnukset, jotka voit hakea lähimmästä Aktian konttorista. Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella voit olla yhteydessä verkkopankin sulkupalveluun puh. 020 333 (24 h), joka voi sulkea verkkopankkisi. Ole seuraavana arkipäivänä yhteydessä Aktian asiakaspalveluun, niin sinulle tehdään uusi verkkopankkisopimus ja saat uudet verkkopankkitunnukset.