Etelä-Saimaa uutisoi 22. kesäkuuta Kuopion hätäkeskuksen ruuhkautumisesta. Uutisen mukaan hätänumeroon soittanut henkilö joutui turvautumaan taksiin odotettuaan ensin 45 minuuttia hätäpuhelujonossa.
Etelä-Saimaan kirjoittaman uutisen mukaan henkilö yritti kello 13–14 välillä soittaa hätänumeroon ”kolmen vartin” ajan saamatta vastausta. Tuona aikana hän oli kuunnellut nauhoitetta, jossa kerrottiin hätäkeskuksen ruuhkautumisesta.
Hätäkeskuslaitoksen tekemästä selvityksestä ilmenee, että henkilö soitti hätänumeroon viisi kertaa 11 minuutin aikana kyseisenä päivänä. Ensimmäisen puhelun hän soitti klo 14:13:03. Toiseen puheluun vastattiin klo 14:16:25 ja linja hätäkeskukseen oli auki 19 sekuntia. Soittaja ei kuitenkaan huomannut puhelun yhdistymistä. Tämän jälkeen henkilö soitti hätänumeroon vielä kolme kertaa odottaen jonossa enintään 40 sekuntia ja päätti jonotuksen katkaisemalla puhelun.
Ruuhkanauhoitteessa soittajaa kehotetaan odottamaan linjalla sulkematta puhelinta. Puheluihin vastataan soittojärjestyksessä. Jos soittaja katkaisee puhelun mahdollisessa ruuhkatilanteessa ja soittaa sen jälkeen uudestaan, hän joutuu jonon perään.
Juhannus näkyi Kuopion hätäkeskuksessa ajoittaisina ruuhkapiikkeinä. Kello 14–15 välisenä aikana hätäkeskus vastaanotti 118 hätäpuhelua.
Hätäkeskuslaitos otti vastaan vuonna 2012 noin 4,1 miljoonaa ilmoitusta, joista hätäpuheluja oli lähes 3 miljoonaa. Vuonna 2012 kaikista hätäpuheluista 92 prosenttiin vastattiin 10 sekunnissa. 30 sekunnissa vastattiin 97 prosenttiin hätäpuheluista.
Alkuperäinen uutinen: