11214231_933632026703458_3379002008083982266_n

Kuva: Hätäkeskuslaitos

Viikonloppuna riehunut Rauli-myrsky kuormitti Porin, Vaasan, Kuopion sekä Turun hätäkeskukset. Keravan ja Oulun hätäkeskuksissa myrskyllä ei ollut merkittäviä vaikutuksia hätäkeskuksen operatiiviseen toimintaan. Teknisiä ongelmia ei esiintynyt.

Rauli-myrsky aiheutti Porissa, Vaasassa, Kuopiossa sekä Turussa puheluiden sekä tehtävien ruuhkautumista, mutta teknisiä ongelmia ei esiintynyt. Osassa hätäkeskuksia hätäpuheluiden jonotusaika nousi merkittävästi. Keravan ja Oulun hätäkeskuksissa myrskyllä ei ollut merkittäviä vaikutuksia.

Suurimmaksi myrskyn aiheuttama työkuorma nousi Porin hätäkeskuksessa, jossa lauantaiaamun ja sunnuntai-illan välisenä aikana kirjattiin yli 3300 tehtävää, mikä on yli kaksi kertaa enemmän normaaliin toimintaan nähden. Jonotusaika nousi keskimäärin yli 10 minuutin ja jonossa oli pahimmillaan useita kymmeniä soittajia samanaikaisesti.

Hätäkeskuslaitoksen palvelutason heikkeneminen vaikuttaa suoraan poliisin, sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastustoimen toimintaan.

– Myrskytilanteeseen hälytimme lisää työvoimaa, mutta palveluiden ruuhkautumista, emme silti pystyneet täydellisesti estämään. Useiden minuuttien jonotusaika on hätätilanteissa kestämätön avun tarvitsijan näkökulmasta ja vaikuttaa tietysti tätä kautta koko auttamisen ketjun toimintavalmiuteen, toteaa hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen tarkastellessaan viikonlopun tilastoja.

Hätäkeskuslaitoksella tulisi olla kyky hoitaa tehtäviään normaalioloissa, erilaisissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Vaikka hätäkeskustoiminta olisi ollut verkotettu suunnitelmien mukaisesti, tällaisissa useita alueita samanaikaisesti koskevissa tilanteissa tarvitaan kuitenkin toisten hätäkeskusten tukemiseen riittävä perusmiehitys sekä henkilö- ja työasemareservi.

– Tämän hetkinen toimintamäärärahamme on mitoitettu normaaliolojen mukaan, eikä se valitettavasti mahdollista haluamamme tasoista varautumista erilaisiin normaaliolojen häiriötilanteisiin, Nieminen harmittelee.

– Toisena haasteena on pätevän päivystyshenkilöstön rekrytointiin liittyvä ongelma, joka liittyy poliisitaustaisten henkilöiden saatavuuden heikkenemiseen ja sitä kautta tarpeeseen muuttaa hätäkeskuspäivystäjien koulutusjärjestelmää, Nieminen sanoo.

Myrskyn aikana ei esiintynyt hätäkeskuksissa teknisiä ongelmia.

– Olemme tyytyväisiä, että tekniikka toimi moitteettomasti myrskyn aikana. Meillä on kuitenkin merkittävä rooli sisäisen turvallisuuden tilannekuvan tuottamisessa ja toimimme tiedonkulun eräänlaisena keskipisteenä, joten tekniikan toimiminen on olennaisessa asemassa, Nieminen muistuttaa.

By VictoriaMedia

Victoria Media - Kotimaan Uutiset, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka. Email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi