kotimaanbanneri

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden tekemiin muistutuksiin vastaamisessa esiintyy aluehallintoviraston valvontatoiminnassaan tekemien havaintojen mukaan varsin usein puutteita. Havaintojen mukaan muistutusmenettelyä ei kaikissa kunnissa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköissä tunneta riittävästi. Asiakkaan kirjallisia yhteydenottoja ei välttämättä tunnisteta muistutuksiksi, eikä niihin tällöin osata laatia lain edellyttämää kirjallista vastausta. Puutteita on havaittu myös muistutusvastausten perusteluissa ja käsittelyajoissa.

Sosiaalihuollon laatuun tai saamaansa kohteluun tyytymättömällä asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhaltijalle. Myös terveyden- ja sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluunsa tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Muistutuksen voi tehdä myös asiakkaan omainen, laillinen edustaja tai muu läheinen, jos asiakas ei kykene sitä itse tekemään tai jos hän on kuollut. Muistutus tulee tehdä pääsääntöisesti kirjallisesti. Sen voi tehdä erityisestä syystä myös suullisesti. Muistutusasia voi tulla vireille myös siten, että aluehallintovirasto siirtää sille toimitetun hallintokantelun muistutuksena käsiteltäväksi.

Muistutusmenettelyn tarkoituksena on tarjota sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaalle hallintokantelua nopeampi ja tehokkaampi keino vaikuttaa ja puuttua virheelliseksi koettuun menettelyyn. Muistutusmenettely antaa toimintayksikölle mahdollisuuden valvoa oman toimintansa laatua sekä keinon korjata sellaisia sosiaali- tai terveydenhuoltoon liittyviä väärinymmärryksiä, jotka muutoin saattaisivat johtaa hallintokantelun laatimiseen. Muistutuksen tekeminen ennen mahdollisen hallintokantelun laatimista on suositeltavaa. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikön on tiedotettava asiakkailleen muistutusoikeudesta riittävällä tavalla sekä järjestettävä muistutuksen tekeminen asiakkaalle mahdollisimman vaivattomaksi.

Muistutus käsitellään siinä toimintayksikössä, jota muistutus koskee, ja yksikön johdon tulee vastata muistutukseen kirjallisesti kohtuullisessa ajassa. Vastauksessa tulee ottaa perustellusti kantaa muistutuksessa esitettyihin seikkoihin. Yksikön johdon tulee hankkia vastauksen laatimiseksi tarvittavat selvitykset niiltä henkilöiltä, joita muistutus koskee. Vastauksesta tulee myös käydä ilmi, mihin toimenpiteisiin muistutuksen johdosta on ryhdytty.

Kohtuullisena aikana muistutukseen vastaamisessa pidetään asian laadusta ja laajuudesta riippuen 1-4 viikkoa. Asian ollessa erittäin ongelmallinen ja vaatiessa selvitystyötä kohtuullisena aikana voidaan pitää 1-2 kuukautta.

Riittävä ja viivytyksetön muistutusten käsittely turvaa osaltaan asiakkaan oikeuden hyvään sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

By VictoriaMedia

Victoria Media - Kotimaan Uutiset, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka. Email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi