2016-05-09 14_11_10-Suomi maailman mediassa yhteenveto 2016-05-09.pdf - Nitro Reader 3

Muuttoliike, koululaitos, talouden haasteet, Sibelius. Muun muassa näitä teemoja nostettiin maailman mediassa esille vuonna 2015, kun puhuttiin Suomesta. Havainnot perustuvat ulkoministeriön edustustoilta kerättyyn Suomi maailman mediassa 2015 –kyselyn tuloksiin.

Vuosittain koottavassa Suomi maailman mediassa -katsauksessa edustustot arvioivat sitä, minkälaiset sisällöt ja uutiset löivät maailmalla läpi ja mitkä Suomen vahvuudet tai heikkoudet olivat vuoden aikana erityisesti esillä kunkin maan mediassa.

Suomen maakuva ulkomaisessa mediassa säilyi edelleen yleisesti ottaen hyvänä vuonna 2015. Suomea käsitellään ulkomaisessa mediassa varsin myönteisesti, toisinaan jopa mallimaana. Tosin kymmenen maan mediassa kuvan arvioidaan hieman huonontuneen aiemmasta. Nämä maat ovat: Espanja, Etelä-Korea, Iso-Britannia, Kreikka, Ruotsi, Saksa, Singapore, Sveitsi, Tanska ja Viro.

Suomi tunnetaan parhaiten koulutustasostaan ja hyvämaineisesta, esimerkillisestä koululaitoksestaan. Muita, toistuvia positiivisia piirteitä ovat hyvä hallinto, korruptoitumattomuus, tasa-arvoisuus ja hyvinvointiyhteiskunta. Lähialueilla Suomi-kuva on mediassakin rikas ja monipuolinen, mikä toisaalta hankaloittaa yleistämistä, toisaalta ehkäisee kuvan äkillistä romahtamista. Kauempana Suomen maakuva mediassa on ohuempi. Poikkeuksiakin tästä säännöstä on, esim. Japani, Etelä-Korea ja Chile.

Yleisarvio Suomen maineesta mediassa oli vuonna 2015 keskimäärin 3,74, asteikolla 0-5 kriittisestä ihannoivaan. Vuonna 2014 vastaava luku oli 3,69

”Kysely antaa kiinnostavaa vertailutietoa Suomen maakuvan yhdestä osasta eli median näkemyksistä ja painotuksista. Se tuo myös hyvin esiin kuinka moniin asioihin mielikuvat eri maista vaikuttavat, alkaen toimituksellisista valinnoista”, ulkoministeriön maakuvayksikön päällikkö Petra Theman kertoo.

Erityiskysymyksenä oli tänä vuonna Suomen taloustilanteen käsittely asemamaan mediassa. 81 prosentissa asemamaista aihe oli ollut esillä. Vuoden toinen erityiskysymys kartoitti Sibelius-juhlavuoden näkyvyyttä.

Suomi-emojeista tuli vuoden suurin yksittäinen mediamenestys. ThisisFINLAND-sivuston joulukalenterin yhteydessä lanseeratut kansalliset emojit löivät läpi globaalisti. Keväällä 2016 tuotetun erillisen raportin mukaan Suomi-emojeja käsiteltiin syvällisesti yli 2000 artikkelissa tai TV-insertissä. Perinteiset mediakanavat  tavoittivat yli 153 miljoonaa henkilöä sosiaalisen median lisäksi.

Kysely on tarkastellut kaikkia medioita, mutta erityisen tarkkaan on seurattu sanomalehtiä.  Tiedot perustuvat edustustojen arvioon ja osassa maita maksettuun mediaseurantaan.  Kyselyyn vastasi 62 Suomen 89:stä edustustosta. Yleisarvioita, edustojen näkemyksiä ja suoria mediasitaatteja on valikoitu oheiseen yhteenvetoon.

Linkit

Finland in World Media 2015

Suomi maailman mediassa 2015

By VictoriaMedia

Victoria Media - Kotimaan Uutiset, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka. Email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi