Tuore eurooppalaisia julkisen palvelun yhtiöitä käsittelevä tutkimus kiittää Ylen uutistoiminnan kehittymiskykyä nopeasti muuttuvassa digitaalisen median maailmassa.
Oxfordin yliopiston Reuters Instituutin tuoreessa tutkimuksessa Public Service News and Digital Media vertailtiin kuuden eurooppalaisen yleisradioyhtiön uutistoimintaa digitalisoituvassa mediaympäristössä. Mukana ovat Suomi, Ranska, Saksa, Italia, Puola ja Iso-Britannia. Raportin mukaan parhaiten ovat onnistuneet Yle ja BBC, jotka ovat panostaneet digitaaliseen kehitykseen, kun muut yhtiöt ovat pyrkineet sopeutumaan muutoksiin.
Yle ja BBC ovat ottaneet uutistoiminnassaan käyttöön uusia digitaalisia innovaatioita, ne ovat kehittäneet mobiilipalveluita ja kannustaneet uudenlaisen digitaalisen kulttuurin kehittämiseen. Ne ovat myös osoittaneet kokeilunhalua ja hyväksyneet mahdolliset epäonnistumiset.
Eurooppalaisilla yleisradioyhtiöillä on tutkimuksen mukaan tyypillisesti sekä sisäisiä että ulkoisia haasteita digitalisaatioon vastaamisessa. Organisaation voi olla vaikea sopeutua toimintaympäristön muutoksiin. Monen julkisen palvelun yhtiön rahoitusta on pienennetty. Poliittinen ilmapiiri ja vastakkainasettelu kaupallisen median kanssa luovat paineita yhtiöille. Monessa maassa sosiaalinen media on ensisijainen uutislähde julkisen palvelun uutistarjonnan sijaan.
Sekä Ylellä että BBC:llä on vahva sosiaalisen median strategia. Molemmat yhtiöt toimivat teknisesti kehittyneillä mediamarkkinoilla, niiden rahoitus on hyvällä tasolla ja ne ovat suojattuja poliittiselta vaikuttamiselta verrattuina muihin tutkittuihin julkisen palvelun yhtiöihin.
Molemmat yhtiöt tavoittavat yleisönsä laajasti uutissisällöillään verkossa. Suomalaiset ja britit myös lukevat uutisensa useammin yleisradioyhtiön sivuilta kuin sosiaalisesta mediasta.
Julkisen palvelun mediayhtiöiden pitäisi pystyä mukautumaan mediaympäristössä tapahtuviin muutoksiin paljon nykyistä nopeammin. Muuten ne eivät säily merkityksellisinä eivätkä saavuta laajaa ja monipuolista yleisöä, raportissa todetaan.