2ca3086c-cbee-4180-b782-aeac606a3a30-main_image

Artic Würzburgin kaupunkiliikenteessä. Vaunu on saanut ulkopintaansa uuden värityksen lisäksi kyytiä kokeilemaan kannustavat tekstiteippaukset.

Helsingin uusi raitiovaunu Transtech Artic on ollut näyttävästi esillä Euroopassa viime viikot. Syyskuussa järjestettyjen kiskoliikennealan InnoTrans-messujen jälkeen raitiovaunu on ollut kahden viikon ajan testiajossa Saksassa Würzburgin kaupungissa. Vaunu on Saksassa matkustajaliikenteessä vielä tänään torstaina, jonka jälkeen se kuljetetaan takaisin Helsinkiin HKL:n käyttöön.

Tarvittavien muutostöiden jälkeen vaunu palaa takaisin Helsingin linjaliikenteeseen marraskuun lopulla. Vaunuun mm. asennettiin Saksan syväuraisten ristikkojen vaatimat leveämmät pyörät, jotka nyt vaihdetaan takaisin Helsingin rataverkkoon sopiviksi. Myös vaunun vaaleansävyinen ulkoteippaus poistetaan ja vaunu palautetaan Helsingin raitiovaunuille tuttuun vihreä-keltaiseen väritykseen.

HKL-Raitioliikenteen yksikön johtaja Pekka Sirviö sanoo, että kun vaunu on testattu Helsingin haastavissa sääolosuhteissa ja vaihtelevaprofiilisessa rataverkossa, se pärjää missä vain.

– HKL:llä on uudesta raitiovaunusta toistaiseksi erittäin hyvät kokemukset. Jotain kertoo myös se, että Artic sai Saksan viranomaisten tyyppihyväksynnän testiajoon matkustajaliikenteessä ennätyksellisen nopeasti, kertoo Sirviö.

Esittelykierros Euroopassa oli vaunuvalmistaja Transtechin järjestämä ja osa sen ponnisteluja saada vaunumallia myydyksi Helsingin lisäksi myös muihin Euroopan kaupunkeihin.

– Kaikkiaan koeajojakso Saksassa sujui loistavasti: tyyppihyväksyntä saatiin ennätysajassa, uusi vaunu sai runsaasti kiittävää palautetta ja mediahuomiota Euroopassa, sanoo Transtech Oy:n toimitusjohtaja Markku Blomberg.

HKL-Raitioliikenteen kehittämispäällikkö Ollipekka Heikkilä näkee Articin myyntiponnistelut kannatettavana Helsingin näkökulmasta.

– Näkisimme mielellämme, että meillä olisi yhteistyökaupunki, jonka kanssa voisimme yhteistyössä kehittää esimerkiksi Articin huolto- ja kunnossapitotoimintaa, sanoo Heikkilä.

Würzburgin raitioliikenteestä vastaavan WVV:n (Würzburger Versorgungs- und Verkehrs-GmbH) toimitusjohtaja Thomas Schäfer kertoi vaunun esittelytilaisuudessa, että kerätyn matkustajapalautteen kommentit ovat olleet kiittäviä.

– Vaunu on saanut matkustajien joukossa hyvin positiivisen vastaanoton. Sen hiljaisuutta, pehmeää kulkua ja hyvää näkyvyyttä vaunusta ulos on kehuttu. Palautteissa on jopa ehdotettu, että jos mahdollista, vaunun voisi jättää saman tien Würzburgiin, sanoi Schäfer.

Vaunu on sopinut Würzburgin kaupungin rataverkkoon ja toiminut siellä ongelmitta, lukuun ottamatta muutamaa eroavaisuutta varikon sähkönsyöttöverkossa.

HKL hankkii Helsingin raitioliikenteeseen kaikkiaan 40 Transtech Artic -raitiovaunua. Vaunuista kaksi koesarjan vaunua jatkavat testiajoja Helsingissä vielä ensi vuonna. Loput vaunut toimitetaan Helsinkiin vuoden 2015 lopusta alkaen kolmen viikon välein.

By VictoriaMedia

Victoria Media - Kotimaan Uutiset, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka. Email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi