Olemme saaneet eilen tietoomme palautetta liittyen tarjotun makaronilaatikon ulkonäköön ja rakenteeseen. Kyseinen tuote on ollut seitsemässä yksikössä Turengin alueella Janakkalan kunnassa.
Olemme todella pahoillamme tapahtuneesta ja olemme eilen ja tänään selvittäneet epäonnistuneen tuotteen taustasyytä. Syynä on inhimillinen virhe. Kyse ei ollut esimerkiksi reseptiikasta, tuotantoprosessista tai raaka-aineista.
Keskuskeittiössä on käynyt virhe uunin ohjelman valinnassa. Valittu kypsennysohjelma oli väärä, jonka takia makaronilaatikkoon jäi liikaa nestettä. Vetisyyttä ei valitettavasti havaittu pakkausvaiheessakaan, sillä makaronilaatikon pinta näytti normaalilta.
Teemme aina kaikkemme tehdäksemme hyvää ruokaa. Haluamme käydä uudelleen läpi laadunvarmistuksen prosessimme kunnan kanssa. Otamme tämän palautteen vakavasti ja kehitämme toimintaamme, jotta jatkossa vastaavaa ei tapahdu. Olemme käyneet säännöllistä keskustelua kunnan edustajien kanssa toimintamme kehittämiseksi.
Jatkamme keskustelua kunnan kanssa
Tämä inhimillinen virhe koski noin 400 ateriaa Turengissa. Tarjoamme Turengissa noin 1600 ateriaa päivässä. Kaiken kaikkiaan tarjoamme Suomessa 25 miljoonaa ateriaa vuodessa.
Compass Group aloitti huhtikuussa 2023 Janakkalan ateria- ja puhtauspalveluiden tuottajana. Kouluruokapalvelun aloittamiseen liittyi reseptihaasteita ja niihin liittyen teimme merkittävän korjausprojektin. Palaute syksyllä parantui selvästi ja olemme edelleen jatkaneet toiminnan kehittämistä.
Otamme täyden vastuun tapahtuneesta ja pyydämme anteeksi tätä inhimillistä virhettä sekä asiakkailtamme ja kunnalta. Meillä on Tuuvingin keskuskeittiössä pitkään työskennellyt ammattitaitoinen henkilökunta. Haluamme seuraavaksi jatkaa avointa keskustelua kunnan kanssa laadun varmistamiseksi jatkossa ja luottamuksen palauttamiseksi.
Yhteisenä tavoitteenamme on, että päiväkotien, koulujen ja hoivakotien asiakkaamme ja henkilökunta ovat tyytyväisiä ruokaan ja käyvät syömässä päivittäin.
Janakkala käynnistää neuvottelut sopimuksen jatkosta Compass Groupin kanssa
Janakkalan ateria- ja puhtauspalvelujen siirryttyä huhtikuun 2023 alusta Compass Groupin toiminnaksi mm. kouluissa tarjottavan ruuan mausta ja ulkonäöstä on tullut erittäin runsaasti negatiivista palautetta.
Compass Group reagoi tilanteeseen ja viime keväästä ruuan laatu on parantunut, mutta ei riittävästi. Laadun vakiintuminen ei ole toteutunut sovitusti.
Janakkalassa on päätetty käynnistää neuvottelut sopimuksen purkamisesta, koska luottamusta tilanteen pysyvään korjaantumiseen on vaikea nähdä.
Vaikuttaa siltä, että yhtiön on vaikea toimia meidän toimintaympäristössä siten, että palvelujen laatu olisi sellaista, johon me tilaajana ja palvelujen loppukäyttäjät olisivat tyytyväisiä, toteaa kunnanjohtaja Reijo Siltala.
Toimintavuoden aikana palvelun tuottaja ei ole kyennyt vastaamaan kuntalaisten ja Janakkalan kunnan tarpeisiin. On välttämätöntä selvittää mahdollisuudet purkaa sopimus, joka ei näkemykseni mukaan vastaa sitä, mistä on sovittu, toteaa Janakkalan kunnanvaltuuston puheenjohtaja Marko Ahtiainen.
Vain toteutuneet asiat ovat konkreettisia, eivät lupaukset, sanoo kunnanhallituksen puheenjohtaja Reijo Löytynoja.
Ateria- ja puhtauspalvelujen ulkoistuksen taustalla on hyvinvointialueuudistus. Kunta ei olisi voinut myydä omasta keskuskeittiöstään palveluja OmaHämeelle toisin kuin yksityinen yritys voi tehdä. Ulkoistamalla palvelut keskuskeittiö Tuuvinki saatiin pysymään toiminnassa ja työllistämässä alan henkilökuntaa.
Nyt on kuitenkin otettava tarkasteluun myös se, oliko työpaikkojen ja keskuskeittiön säilyminen Janakkalassa sittenkään tällaisella mallilla päätöksenteossa riittävä peruste. Se, että kunta satsaa merkittävästi euroja jonkin palvelun säilymiseen kunnassa on tärkeää, mutta myös laadun on pysyttävä riittävällä tasolla, Reijo Siltala toteaa.