Olemme käynnistäneet tänään 11.7.2022 lähitaksilaisten taksinkuljettajien, taksiyrittäjien ja työntekijöiden voimin valtakunnallisen kansalaisaloitteen suomalaisen taksialan pelastamiseksi:

Esitämme ja vaadimme, että valtioneuvosto ja eduskunta ryhtyvät nopeasti jämeriin lainsäädännöllisiin toimiin taksitoimialan konkreettisen ja uskottavan viranomaisvalvonnan lisäämiseksi sekä tehostamiseksi taksien luotettavuuden ja turvallisuuden palauttamiseksi. Taksitoimialaa koskevaa lainsäädäntöä tulee kehittää alan viranomaisvalvonnan osalta siten, että Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin yhteyteen perustetaan valtakunnallinen ja tehokas Taksitarkastajayksikkö.

Taksitarkastajayksikölle tulee varmistaa ja resursoida tarkoituksenmukainen ja riittävä määrä laajan toimivaltuuden omaavia taksitarkastajia, joiden päätehtävänä on kaikkien Suomen teillä liikkuvien taksien valvonta. Taksitarkastajille tulee varmistaa laajat toimivaltuudet antaa huomautuksia ja sakkorangaistuksia sekä tarvittaessa lopettaa taksiyrityksen/taksiyrittäjän/taksinkuljettajan liikennöinti ja toiminta, jos tilanne laiminlyönneistä johtuen niin vaatii.

Taksitarkastajilla tulee olla pääsy kaikkiin olennaisiin rekistereihin taksitoimijoita koskien, esimerkiksi taksiliikenneluvista rikosrekisteri- ja verovalvontatietoihin. Näkyvän kenttävalvonnan tulisi olla painopiste taksitarkastajien valvontatyössä erityisen häiriöalttiilla taksiasemilla ja alueilla, reaaliaikaisen eri rekisteritietojen valvonnan ohella.

Suomalainen taksiala koki järisyttävän myllerryksen 1.7.2018, jolloin astui voimaan Laki liikenteen palveluista, sisältäen taksitoimialan lainsäädännön uudistuksen. Ennestään vakaan, luotettavan, turvallisen, säännellyn ja maailman parhaimmaksi luonnehditun toimialan sijaan alalle ja katukuvaan alkoi ilmestyä laajamittaista harmaata taloutta, järjestyshäiriöitä, ammattitaidon puutetta sekä röyhkeää rikollisuutta asiakkaiden ryöstöhinnoittelusta kilpailevien kuljettajien uhkailuun ja taksiyrittäjien elinkeinonvapauden rajoittamiseen.

2021 Suomen hallitus ja eduskunta yrittivät ratkoa ongelmia laatimalla ns. korjaussarjan 1.7.2018 Lakia liikenteen palveluita koskien. Tulokset ovat olleet kuitenkin vaisuhkot ja eivät toistaiseksi ole riittävästi näkyneet liikenteessä. Toki verovalvonnan, yrittäjäkoulutuksen ja yrittäjäkokeen osalta tehdyt toimenpiteet ovat jonkin verran ilmeisesti kohentamassa tilannetta.

Alan yleinen luotettavuus ja turvallisuus on heikentynyt asiakkaiden, taksiyrittäjien ja taksinkuljettajien palautteiden sekä kyselytutkimustenkin mukaan. Vaikka alalla toki yhä työskentelee tuhansia hyviä ja erittäin hyviä, ammattitaitoisia taksinkuljettajia ja taksiyrittäjiä. Ongelmana onkin, että juuri hyvien taksinkuljettajien ja taksiyrittäjien maine lokaantuu alalle ilmaantuneiden häiriköiden, ongelmien ja riittämättömän viranomaisvalvonnan johdosta.

Yksi pääsyy alan ongelmiin vuoden 2018 taksilaki-vallankumouksen rinnalla on riittämätön toimialan yleinen ja valtakunnallinen viranomaisvalvonta. On myös julkishallinnon varojen ja kansalaisten verovarojen osalta kallista, että Poliisin resursseja joudutaan kohdentamaan taksien perusvalvontatyöhön. Onhan työ tuolloin pois Poliisin vielä vakavammista tehtävistä.

Esitämmekin, että taksialalle pitää luoda lainsäädännön ja riittävän resursoinnin keinoin valtakunnallinen Taksitarkastajayksikkö Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin yhteyteen. Kansalaisaloitteemme toimeenpano palauttaisi osaltaan taksialalle luottamusta ja turvallisuutta sekä katkaisi ikävän ongelmakierteen.

On myös hyvä tietää, että esimerkiksi pääsääntöisesti hyvät ja luotettavat taksivälitysyhtiöt valvovat itse omia toimijoitaan laadunvalvonta- ja taksitarkastajatoimintojensa kautta. Useat välitysyhtiöt ovat toimineet näin vuosia, osa jopa vuosikymmeniä. Kyseessä on kuitenkin yritysten omavalvonta, mikä kattaa luonnollisesti vain omat taksinkuljettajat ja taksiyrittäjät.

Vaadimme kansalaisaloitteessa valtakunnallisesti tehokkaampaa ja uskottavampaa viranomaisvalvontaa taksialalle sekä Taksitarkastajayksikön perustamista Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin yhteyteen.

Kansalaisaloitteemme tavoitteena on palauttaa yleinen luottamus ja turvallisuus takseihin. Kansalaisaloite on voimassa puolivuotta 11.1.2023 asti.

Tehokkaampaa viranomaisvalvontaa taksialalle: Suomeen perustettava Taksitarkastajayksikkö – Kansalaisaloitepalvelu

Laki liikenteen palveluista

By VictoriaMedia

Victoria Media - Kotimaan Uutiset, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka. Email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi