Torstaiaamuna 22.10. tapahtuneen inhimillisen virheen vuoksi on HUSista lähtenyt potilaille ylimääräisiä tekstiviestejä. Ajanvarauksia koskevia muistutusviestejä on mennyt hieman yli 7000 henkilölle

Tekstiviestejä koskeva virhe liittyy potilastietojärjestelmä Apotin 31.10. tapahtuvaa käyttöönottoa edeltävään ajanvaraustietojen automaattikonversioon. Sen aikana siirretään potilaiden ajanvaraustietoja automaattisesti vanhasta Uranus-järjestelmästä uuteen potilastietojärjestelmä Apottiin.

Oy Apotti Ab:ssa tapahtuneen inhimillisen virheen vuoksi järjestelmä lähetti sinne tallennettuja ajanvarauksia koskevan muistutusviestin tiedonsiirron yhteydessä potilaille. Tekstiviestin on saanut yli 7000 HUSin potilaana olevaa henkilöä, jotka ovat antaneet luvan tekstiviestien lähettämiseen. Muistutusviestejä ovat saaneet myös asiakasportaali Maisan käyttäjät.

Muistutusviestit koskevat todellisia ajanvarauksia ja suurimmassa osassa viesteistä on niiden sisältö siten ollut oikea. Joissakin viesteissä päivämäärä ja kellonaika ovat oikein, mutta hoitopaikka on väärä. Potilas voi tarkistaa oikeat tiedot postitse tulleesta kutsukirjeestä. Kutsu saattanut tulla jo kuukausia aikaisemmin. Jos kutsua ei enää löydy, tiedot voi tarkistaa ottamalla yhteyttä hoitavaan yksikköön.

HUS pahoittelee tapahtunutta virhettä ja varmistaa, että virheestä huolimatta potilaat pääsevät hoitoon oikeaan aikaan.

By VictoriaMedia

Victoria Media - Kotimaan Uutiset, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka. Email: kotimaanuutiset@victoriamedia.fi