Kuva: Katariina Jumpanen
Ympäristöliike Elokapinan melojat estivät Queen Elizabethin lähdön Hernesaaren laiturista 25.9.2019 ja viivyttivät laivaa noin tunnin ajan Lauttasaarenselällä, kunnes poliisi lopetti mielenilmauksen. Mielenilmaukseen osallistuneita yhdeksää melojaa syytettiin niskoittelusta, ja oikeudenkäynti oli yli kaksi ja puoli vuotta myöhemmin, 23.5.2022. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi eilen maanantaina melojat 20 päiväsakkoon niskoittelusta.
Elokapinan mukaan rikollista on ylikulutukseen perustuva elämäntapa, joita luksuristeilijät ilmentävät, koska yksi risteilyalus aiheuttaa vuodessa enemmän ilmastoa kuumentavia hiilidioksidipäästöjä kuin yli 10 000 autoa. Hiilidioksidin lisäksi laivat päästävät terveydelle haitallisia rikkioksidia, dityppioksidia ja pienhiukkasia.
“Luksusristeily ei ole perustarve vaan osa ylikuluttavaa globaalin pohjoisen elämäntapaa, joka tuhoaa kallisarvoisen planeettamme. Halusimme alleviivata mielenilmauksellamme tätä. Näiden risteilijöiden toiminta on edelleen tuomittavaa ja äärettömän haitallista”, toteaa Anna Leppä, yksi nyt tuomion saaneista elokapinallisista.
“Kyllähän me olemme pettyneitä tuomioon – erityisesti koska ekokriisi sen kun kiihtyy. Meidän toimintamme tarkoitus oli ajaa yhteistä hyvää. Queen Elizabethin omistava Carnival Cruises joutui tänä vuonna maksamaan miljoonan dollarin sakot tahallisesta saastuttamisesta. Vuonna 2019 he joutuivat maksamaan 20 miljoonaa dollaria ympäristörikoksista ja 2017 40 miljoonaa dollaria tahallisesta saastuttamisesta ja ympäristötietojen väärentämisestä. Carnival Cruises on kirjaimellisesti rikollinen yritys, ja sen toiminta maksaa ihmishenkiä. Tätä me halusimme tuoda näkyväksi”, kuvaa Elina Kauppila melojien tunnelmia.
Elokapinasta huomautetaan, että vaatimus Helsingin Satama oy:tä kohtaan on edelleen voimassa: satamakäytäntöjä pitäisi muuttaa niin, etteivät laivat saisi polttaa raskasta polttoöljyä satamassa vaan ne on velvoitettava käyttämään maasähköä. Lisäksi Elokapina vaatii, että ylipäänsä luovumme ylikuluttavasta ja samaan aikaan maailmanlaajuisesti epäoikeudenmukaisesta elämäntavastamme. “Luksusristelyn mahdollistava yhteiskunta aiheuttaa juuri nyt kärsimystä ja kuolemaa ensisijaisesti muualla, koska ilmastokriisin vaikutukset eivät tunnu täällä meillä. Se ei tarkoita, että se olisi oikeutettua”, toteaa Heikki Elovaara, joka oli niin ikään yksi melojista.
Till Sawala toteaa toisaalta haittojen olevan myös paikallisia: “Risteilyalukset polttavat bunkkeriöljyä ja se on halvinta ja saastuttavinta polttoöljyä. Vuosittain noin 40 ennenaikaista kuolemaa johtuu merenkulun aiheuttamasta saastumisesta Suomessa. Koska risteilyalukset vierailevat suurimmissa kaupungeissa, kuten Helsingissä ja Turussa, ja koska ne pitävät moottorinsa käynnissä satamassa, voimme olla melkeinpä varmoja, että joku helsinkiläinen kuolee joka vuosi risteilyalusten aiheuttamiin ilmansaasteisiin.”
MS Queen Elizabeth on kansainvälinen risteilyalus, joka on 294 m pitkä, 32,2 m leveä ja 62,5 m korkea. Laivaan mahtuu noin 2 000 matkustajaa. Transport and Environment -järjestön vuoden 2019 tutkimusten mukaan Helsingissä risteilyalusten rikkipäästöt ovat melkein kolminkertaiset verrattuna kaikkiin henkilöautojen päästöihin yhteensä. Sallimalla luksusristeilijöiden polttaa raskasta polttoöljyä tuetaan suoraan teollisuutta, joka vahingoittaa terveyttämme ja ympäristöämme, Elokapinasta todetaan.
Mielenilmauksessa oli mukana alun perin yhdeksän melojaa, mutta kahta heistä ei tavoitettu ennen kuin rikos ehti vanheta.